.::علامرودشت::.

 ::وجه تسمیه علامرودشت::.

در مورد وجه تسمیه علامرودشت و اینکه علامرودشت از کجا نشات گرفته شده،اطلاع مستدل و مستندی در دست نیست.احمد اقتداری در بیان نام علامرودشت چنین آورده((به نظر می آید که نام علامرودشت از دو جزء الا و مرودشت ترکیب یافته باشد و کلمه الا باقی مانده از نام الار که در تاریخ تبری از آن سخن رفته است بوده و مرودشت به معنی دشت مرو (مرو نوعی گیاه است) باشد و امروزه هم در شمال شیراز ناحیه ای به همین اسم خوانده می شود و همان جلگه تخت جمشید است و اگر قبول کنیم که الامرودشت الار ممیزی برای شناسایی مرودشت شمال شیراز از مرودشت جنوب فارس بوده است،بدین جهت املاءکلمه الامرودشت با (ع) یعنی (علامرودشت) آن طور که امروزه مینویسند شاید درست نباشد.))

گروهی معتقدند که نام علامرودشت برگرفته شده از نام دو برادر به نامهای الا و مرودشت بوده که در زمانهای بسیار دور در این دشت زندگی می کرده اند اما تعدادی نیز معتقدند که املاء علامرودشت به صورت (اعلاءمرودشت)به معنای دشت مرو برتر و بالاتر می باشد.

این افراد معتقدند که اصلیت این مردم از مرودشت شیراز بوده که به این منطقه مهاجرت کرده اند و سرزمین تازه خود را اعلاءمرودشت یعنی بهتر از مکان اولیه خود که مرودشت بوده نامیده اند اما گروهی نیز اعتقاد بر این دارند که به دلیل وجود گیاهی دارویی(مرو تلخ) به مقدار زیاد در این دشت، این منطقه را دشت مرو و الا را نیز ممیزی از مرودشت شمال شیراز به آن افزوده اند و به الامرودشت معروف گشته است.

اگر نگاهی به معانی لغوی علامرودشت داشته باشیم تا حدودی بهتر می توان به دیدگاهی جامعتر از نام علامرودشت دست یافت.

علاء که شاید صحیح تر اعلاء باشد به معنای بالاتر و برتر و نوعی وجه تمایز و برتری نسبت به چیزی هم نوع را می رساند.

مَرو=نوعی گیاه خوشبو می دانند و استفاده دارویی دارد و احتمالا همان موره تَهل=Mowretahl می باشد که در کوه دیده می شود و در فرهنگ لغت دهخدا به مرماهوس معروف است که اهالی از آن استفاده دارویی می برند.دشت نیز به سرزمین هموار میان دو کوه گفته می شود که در مورد علامرودشت نیز صدق می کند.پس با توجه به این تعاریف اعلامرودشت به معنای دشت بهترین مرو می باشد و هیچ گونه ربطی به مرودشت شمال شیراز پیدا نمی نماید.

اما آنچه از سندهای با بیش از سیصد،چهارصد سال قدمت بر می آید نام علامرودشت،به صورت اعلامرودشت بوده است به طوری که طبق سند موجود تا 50 سال پیش نیز بدین ترتیب(اعلامرودشت) نوشته میشده است.

.::موقعیت جغرافیایی،حدود و وسعت::.

منطقه علامرودشت در جنوبی ترین شهرستان استان فارس و در شمال آن شهرستان(لامرد) میان 27:30 تا 28 درجه عرض شمالی و 52:30 تا 53 درجه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار دارد.از شمال به بخش خنج لارستان،از جنوب به لامرد و مهر،از شرق به بخش بیرم لارستان و از غرب به بخش گله دار مهر محدود می گردد.

مساحت علامرودشت 1240 کیلومتر مربع و طبق آخرین سرشماری عمومی جمعیت آن چهارده هزار نفر می باشد.مرز طبیعی علامرودشت در شمال،کوههای حوا و تنگ خور،در جنوب کوه نر و در غرب کوه ظالمی می باشد که این سرزمین را از نواحی اطراف جدا می کند.این بخش با ارتفاع تقریبی 455 متری از سطح دریا،در ناحیه گرم و خشک قرار دارد.

.::ویژگیهای اجتماعی و فرهنگی::.

 

الف:)نژاد

شناخت نژاد مردم علامرودشت بسيار مشكل مي باشد.در کل نمی توان  به نظرى قطعى و واحد دست يافت و آن هم به دليل تنوع بسیار زیاد طوایفی است که هر کدام از مکانی به اینجا مهاجرت نموده اند.بنابر این با احتیاط می توان به این نتیجه بسیار محتمل دست یافت:مردمان علامرودشت از نژادهایی همچون ترک(بلو هاشم خانی)،لر،عرب(سادات) و اقوام ابتدایی(فارس) این سرزمین که دین زردشتی و یهودی داشته و بعد از ورود دین اسلام به این منطقه،به دین مبین اسلام مشرف شده اند می باشند.

 

ب:)زبان مردمان علامرودشت

گویش علامرودشتی از گروه زبانهای جنوب غربی می باشد که ارتباط بسیار نزدیکی به گویش لری دارد و از لحاظ ساخت دستوری و واژگانی نیز نشان می دهد که نشات گرفته از زبان فارسی باستان می باشد و جز تغییرات جزئی آوایی و مواردی متفاوت با فارسی نو تفاوت چندانی ندارد.

آنچه قابل ذکر است به دلیل تنوع اقوام و طوایف مهاجر به این دشت از لحاظ گویشی نیز تفاوتهایی چند و گاهی چشمگیر بین روستاها و آبادیهای علامرودشت دیده می شود به طوری که با شنیدن سخن و لهجه یک نفر می توان به درستی حدس زد که ایشان در کدام نقطه از علامرودشت زندگی می نمایند.

هر چند امروزه با گسترش و همه گیر شدن آموزش و پرورش عمومی این تفاوت لهجه در بین قشر جوان و نوجوان کمتر دیده می شود.

 

ج:)دین مردمان علامرودشت

مردمان علامرودشت از دیر باز به ائمه اطهار عشق و ارادت وافری داشته و دارند و تمامی سعی و تلاش خود را در جهت یادگیری اصول دین و به کار گیری و انتقال آن به نسل بعد خود را به کار می گرفته اند.به طوری که میتوان شاخص ترین ویژگی مردم علامرودشت را دین و دیانت آنها دانست که همواره در جهت پاسداشت ارزشهای اسلامی و دینی خود مجاهدت ها نموده اند.

تقدیم عالمان بزرگی همچون راغب فالی(علامرودشتی) در گذشته و مرحوم آیت الله شیخ محمد باقر محمودی و تعداد زیادی از طلاب و روحانیون که هر کدام خدمات شایسته ای به اسلام نموده اند گواهی است بر این اعتقاد راسخ و خلل ناپذیر.

دین سرلوحه تمام امور خود قرار داده و این را می توان در نگاهی کوتاه به گوشه گوشه این بخش به خوبی مشاهده نمود.

وجود مساجد و حسینیه ها به عنوان محل تجمع عمومی و مامون اتحاد و یکپارچگی مردم این منطقه در گوشه و کنار آن چشم هر تازه واردی را به سوی خود معطوف

می نماید.

برگزاری مراسم اسلامی و دینی از جمله اعیاد و مراسم سوگواری ائمه اطهار(ع) و شرکت در نماز جمعه که در طی چند سال اخیر به امامت حجه الاسلام احمد باقری نیا امام جمعه محترم بخش اقامه می گردد با شور و شوق وصف ناشدنی،تنها ذره ای از ارادت این مردم مومن و الهی را نسبت به ائمه اطهار و دین خود می رساند.مردم علامرودشت پیرو دین مبین اسلام و شیعه اثنی عشری می باشند.

آنچه از اسناد و مدارک برداشت می گردد مردمان نواحی جنوب فارس من جمله علامرودشت تا قبل از ورود دین اسلام در اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم که عفیف الدین شاه زندو دین اسلام را در این مناطق منتشر کردند،پیرو زرتشت و دین یهود بوده اند و چنانکه وثوقی می نویسد احتمالا دین مزدکی نیز در این قسمت رواج داشته است و تا این زمان مردمان این مناطق بر دین خود باقی بوده اند.

 

تصاویری از مرکز بخش علامرودشت گرفته شده توسط نقشه ماهواره ای گوگل

تهیه و ثبت شده در گوگل ارتس توسط وبلاگ بچه های علامرودشت

 جهت باز شدن هر عکس در صفحه جدید و بزرگنمایی

کلید شیفت را نگه داشته و کلیک کنید

 

نقشه ماهواره ای شهر علامرودشت(فاصله 1/48 کیلومتری بالای سطح زمین) نقشه ماهواره ای شهر علامرودشت(فاصله 1/00 کیلومتری بالای سطح کره زمین)
نقشه ماهواره ای مرکز شهر علامرودشت(فاصله2/40 کیلومتری بالای سطح زمین) نقشه ماهواره ای شهر علامرودشت(فاصله 734 متری بالای سطح زمین)
نقشه شهر علامرودشت از بغل(فاصله 1/72 کیلومتری) نقشه ماهواره ای شهر علامرودشت(فاصله 906 متری بالای سطح زمین)

www.Alamarvdasht.blogfa.com

.::برگزاری مراسم عبادی اعتکاف خیرگو::.

برگزاری مراسم عبادی و روحانی اعتکاف

ماه مبارک رمضان در دهستان خیرگو

اعتکاف، محو خود خواهى در امواج بلند خداگرایى و خدمت‏ به امت اسلامى است. اعتکاف، بیرون رفتن از خانه خویش و مصمم شدن بر حضور در خانه حضرت حق است. عبادتى مستحبى و تقرب جویانه و داوطلبانه است که روزه روز سوم آن رنگ وجوب مى ‏گیرد.

 

به گزارش خبرنگار افتخاری باشگاه خبرنگاران جوان شهرستان لامرد،مراسم معنوی اعتکاف ماه مبارک رمضان به همت هیئت فرهنگی مذهبی منتظران مهدی موعود(عج) حسینیه شهید محمود باقری خیرگو در مسجد سیدالشهداء(ع) این دهستان برگزار شد و معتکفین با قرائت قرآن، دعا و تضرع به پیشگاه الهی جان و روح خود را در دریای بیکران الهی شستشو دادند.

این مراسم با شکوه بدون در نظر گرفتن محدودیت سنی و به صورت ثبت نام عموم  با شرکت 33 نفرمعتکف که از مجموع 15 نفر برادران و 18 نفر نیز از خواهران از سحر روز21 ماه رمضان شروع و تا افطار روز بیست و سوم   ماه مبارک رمضان ادامه می یابد.

لازم به ذکر است در طول برگزاری مراسم علاوه بر اقامه نماز جماعت، مسائل شرعی و اهمیت موضوع اعتکاف توسط روحانی مستقر این دهستان جناب حجه الاسلام رنجبر برای معتکفین تشریح گردید.

برنامه های دیگری نیز از قبیل سخنرانی،جلسات ختم قرآن و مراسمهای شبهای احیاء قدر زینت بخش این مراسم عبادی خواهد بود.

 


تصاویر مراسم

 

مراسم عبادی اعتکاف رمضان92 خیرگو

مراسم عبادی اعتکاف خیرگو92

.::اولین مسنجر کاملا فارسی و ملی ایرانی::.

مسنجر ايراني، فرهنگ ايراني

سلام خدمت دوستان خوب و همشهریای عزیز. بازم من اومدم با یه مطلب و برنامه جدید.

سال نو همگیتون اولا مبارک مبارک باشه...

 .::قابل توجه عزیزان چت خور و مسنجر باز::.

مخصوص اونایی که دیگه از محیط تکراری یاهو مسنجر خسته شدن و مخصوصا از محیطهای خیلی بد چت روما که درونشون جز فحش و بد و بیراه چیزی دیگه پیدا نمیشه...

اولین مسنجر کاملا فارسی و ملی ایرانی که تا الان 7 ساله شد!!!!

بله مثل اینکه واقعا از دنیا عقب موندیم و 7 ساله نمیدونیم این مسنجر و پیام رسان ایرانی داره فعالیت میکنه...

محیطی کاملا فارسی با امکانات زیادتر و محیطی کاملا زیباتر و کاملا شبیه به یاهو مسنجر!!!

وقتی این مسنجر رو دانلود کنید فکر میکنید خود یاهو هست.

یادتونه یه دوره از طریق مسنجر یاهو میتونستید رومها و اتاقهای دلخواه خودتون رو با اسامی مختلف مثل پاتوق شیراز و یا پاتوق بچه های لامرد بسازید ولی امروزه این امکان رو یاهو به دلایلی خاص از کاربران گرفته...

خوب با استفاده از این مسنجر میتونید این کار رو بکنید و برای خودتون اتاقهای مختلف راه بندازید و مدیر اون اتاق بشید و هر وقت خواستید بقیه رو به اتاق دعوت کنید و یا اگه کسی شیطونی در آورد اونو از اتاق بندازید بیرون البته مهمون نواز باشید کمی بهتره و یا میتونید از اتاقهای مختلفی که توش هست استفاده کنید.

مسنجر کاربردي ال فور آي ، نخستين پيام رسان فارسي است که پس از شش سال فعاليت غير رسمي ، به عنوان نرم افزاري توانمند ، پرسرعت و قابل اطمينان به هموطنان گرامي تقديم مي گردد .
اتاق هاي عمومي اين نرم افزار با امکاناتي چون اخراج ، تحريم و... (تحت مديريت کاربران ) ، محيطي سالم و دلچسب را براي گفتگو فراهم مي سازند . با آرشيو موسيقي بزرگ فراهم شده در سيستم ، کاربران مي توانند ضمن گپ و گفتگو ، از آهنگ هاي مورد علاقه خويش بي نياز از اينترنت پر سرعت ، با کيفيت مناسب بهره مند شوند .

                                        

نسخه جديد مسنجر فارسي (l4i (Life for Iran 1 پس از 7سال كار، در حال حاضر از دو نسخه تحت‌وب و کاربردي تشکيل شده است. نسخه تحت‌وب آن بي‌نياز از دانلود و با امکانات کمتر است و نسخه کاربردي، مشابه ياهو مسنجر و قابل نصب روي سيستم‌عامل ويندوز است.
اين دو مسنجر کاملا با هم در ارتباط هستند و مي‌توانيد از هر دوي آن‌ها به‌راحتي استفاده کنيد. اين مسنجر علاوه بر امکانات معمول (مانند فهرست دوستان و گروه‌بندي آن، چت نوشتاري و آرشيو پيام، به‌روزرساني خودکار، ارسال فايل، پروفايل، تغيير پوسته، چت خصوصي دو نفره و اتاق‌هاي گفتگو، پيام آفلاين، آرشيو بزرگ موسيقي آنلاين، محدويت‌هاي دريافت پيام، چت صوتي و تصويري با کيفيت بسيار مناسب) توانسته با پياده‌سازي امکانات مديريتي اتاق‌هاي گفتگو در سطح جهاني مانند هشدار، اخراج، تحريم مدت‌دار و نامحدود، چشم‌پوشي، انجماد متني و انجماد صوتي، حذف متون شخص از اتاق‌هاي گفتگو، محدوديت قلم، تعيين مالک و مديران اتاق به‌صورت سلسله مراتبي و حضور فعال پليس ال‌فور‌آي، به‌عنوان يکي از سالم‌ترين محيط‌هاي چت فارسي مطرح و ارائه شود.
در حال حاضر برنامه‌هاي خوب فرهنگي از طريق نهادهايي مانند سازمان ملي پاسخگويي به سوالات ديني2، دانشکده مجازي علوم حديث و...، توسط استادان مجرب ارائه شده و در اختيار علاقه‌مندان قرار مي‌گيرد. لذا کاربران مي‌توانند سوالات و شبهات خود را به‌سادگي مطرح و برطرف سازند. همچنين براي دانلود مسنجر کاربردي3 4/7 مگابايتي و امکانات مسنجرها لينك‌هاي مستقيم در دسترس هستند.
 
راستی آیدی خودم رو اگه یه وقت میخواستین توی این مسنجر به نام Masiha_Mahdavi هست و میتونید اد کنید.الان با اجازتون مدیر یکی از اتاقهای شلوغش شدم که دربست در خدمت تمامی بچه های فارس مخصوصا بچه های لامردی و علامرودشتی هستم.
 
 

 دريافت مسنجر کاربردي

پایگاه اطلاع رسانی بچه های علامرودشت

www.Alamarvdasht.blogfa.com

محرم الحرام1390

                           

و باز محرم آمد...
آمد برای مَحرم اسرار کربلا شدن.

محرم آمد مثل پرنده ای غریب از التهاب خاکستری آسمان!

ماه سرخ، ماهی که در آن عشق آفریده شد و مردانگی و شرف در عطش معنا گرفت. ماهی که هیچ واژه ای گنجایش اندوه بیکرانه آن را ندارد، ماهی که هر ساله خون خدا را بر آسمان دنیا می پاشد.

محرم، ماهی که تمام تاریخ وامدار یک نیمروز آن است. ماهی که خاک و خون، آتش و عطش، مشک و تیر، رازهای سر به مهر آن اند. ماهی که هفتاد و دو آیه سرخ بر صحیفه دل ها نازل شد و هفتاد و دو کهکشان در مدار هستی قرار گرفت.

سال هاست که محرم سیاه پوش است و سینه ها از سوگ در جوش و خروش. سال هاست که کربلا خانه نشین دل ها در روزهای محرم است...

 و اولین و آخرین محرم راز حسین، عباس است.
.
.
.
.

السلام عليك يا ابا عبدالله و علي الارواح التي حلت بفنائك عليك مني سلام الله ابداً ما بقيت و بقي الليل و النهار و لاجعله الله اخر العهد مني لزيارتكم...

محرم، ماه ايثار و از جان گذشتگی است! ماه عشق و شور و است!

ماه سرافرازی بر فراز نیزه هاست!

ماه آمیختن با خون و آمیختن عشق است.

سلام بر حسین (ع)


تصاوير زنده و مستقيم از

حرم ملكوتي سيدالشهداء

امام حسين عليه السلام

تصاوير زنده و مستقيم از حرم ملكوتي سيدالشهداء امام حسين عليه السلام از كربلاي معلا

.:: پخش زنده و مستقیم حرم حضرت ابوالفضل العباس(ع) ::.


moharam_ahlbeyt

تصاویر محرم                                                     

سقاي تشنه لب                                                                
يا ابا الفضل العباس
سلام بر لب تشنه ات يا حسين
كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا
تشنه لب كربلا حسين جان
يا حسين مظلوم (ع)
فداي مظلوميتت يا حسين (ع)


teshne_moharam

نغمه های محرم

دلم اسیر دام حسینه
مرثیه حضرت علی اصغر (ع)
مرثیه حضرت علی اکبر (ع)
حسین حسین، آقا تو را گم کرده ام
بذار تا همه بدونن که حسین...
یا حسین غریب مادر ...
عشق حسین تو سینه هاست
کربلا، یعنی فقان و زمزمه
دل من دوباره باز کرده بهونه حسین


ya_hosein_mazlom

فیلم محرم

دانلود فيلم عزاداري هندي 1
دانلود فيلم عزاداري هندي 2
دانلود فيلم نوحه آقامون دلبره
دانلود فيلم سالار نيزه نشين


ya-aba-abdelah_moharam

شعر محرم

ای غبارت توتیای چشم ما
شام عاشورا
گل نشکفته پر پر
غروب آفتاب عمر حسين
کربلا ...


ای ماه خدا! در تقویم دل ما خاطره هیچ ماهی به سرخی تو نیست! سلام خدا بر تو و بر ستارگانی که بر گردت حلقه زده اند! و سلام خدا بر خورشید فروزانی که در خود جای داده ای! ای ماه خون! بار دیگر از راه میرسی و با نسیم گرم کربلایی، قصه آلاله های سرخ را به گوش جان می رسانی. دوباره سکوت تاریخ را درهم می شکنی و بغض ناله را از تنگنای حنجره ها آزاد می کنی. بانگ چاووش کاروانت به گوش می رسد و شیدائیان را دوباره به مهمانی شور و حماسه فرا می خواند و جان عشاق را از جام گریه سرمست می کند.

و سلام بر محرم الحرام، ماه آغازین سال هجری قمری!

محرم راز دل بلاجویان و حرم مصفای اهل دل است، محرم نقطه پرگار اهل ولایت، محرم کتاب خون و شهادت، شور و شعور و کتاب عشق و شکوه شقایق شیدایی و کتاب غلبه نور بر ظلمت و جهل و نادانی است.

محرم ماه حماسه و شجاعت و جوانمردی، ماه ظلم ستیزی و مبارزه با تبعیض و ذلت است. محرم ماه امر به معروف و نهی از منکر و جمیع منکرات است.

و سلام بر حسین! سید و سالار شهیدان، سید اولیاء و شقایق سرخ روئیده در نینوا و سلام بر حسین! نور دیده بندگان خدا، گلبوته سرخ باغستان سبز توحید، عطیه بزرگ سرمدی و راهنمای راه رشد و شرف و فضیلت و هدف.

سلام بر حسین! که دلیری و آزادگی از قامت بلندش روئید و عشق از نامش حرمت یافت.

سلام بر حسین! سالار همه ناشران عقیده و جهاد و سلام برحسین سرو بلند و آزادی و معرفت که از ذلت بیزار است و عاشق آزادی است.

حسین، عاشورا را آفرید و عاشورا حسینیان زمانه را، حسین خود را در بلا افکند تا ولا و ولایت به معنا بنشیند «البلاء للولا» با خون حسین تفسیر شد و مسجدالاقصی و کعبه هدی با خون حسین بقا یافت. حسین چون کتابی بی شیرازه، جسمش را به دم تیغ جباران سپرد تا شیرازه قرآن را مستحکم گرداند. حسین با خون خود عدالت، مظلومیت و عبودیت را عاشقانه تعبیر کرد.

حسین همه را به تلاش و مبارزه برای دستیابی به حقیقت زندگی فرا خواند. چرا که پیام کربلا و عاشورا پیام حریت، عدالت، عزت و سرافرازی است و نباید این اهداف بزرگ در مکتب حسین فراموش شود. اگر این اهداف نادیده گرفته شود فلسفه عزاداری و به تبع آن راه حسین(ع) فراموش خواهد شد. حسین بر ما آموخت که چگونه، عقیده را پاس بداریم. او راه جاودانگی معنوی و مردی را از راه درست و اصولی ترسیم کرد. پس بر او سلام باد..


 امام رضا (ع):
    " هر گاه ماه محرم فرا می رسید پدرم خندان دیده نمی شد."


پایگاه اطلاع رسانی بچه های علامردشت www.Alamarvdasht.blogfa.com

.::سرویس آهنگ پیشواز همراه اول(آوای انتظار)::.

.::سرویس آوای انتظار::.

.::(آهنگ پیشواز همراه اول)::.

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت تمامی دوستان عزیز و همشهریهای خوب خودم...

بالاخره نمردیم و دیدیم که همراه اول هم داره خودش رو کم کم یه تکونی میده.هر چند نمیتونه از لحاظ خدمات به جز آنتن دهی که فعلا رو دست نداره رو دست ایرانسل بزنه ولی پس از راه اندازی سرویس اینترنت و ام ام اس که متاسفانه فعلا تو مراکز استانها فعاله امروز شاهد راه اندازی یه سرویس خوب و پر طرفدار دیگه هم هستیم.

بله باید بگم که  سرویس "آر-بی-تی" و یا همون آهنگ پیشواز همراه اول هم بالاخره راه افتاد و هم اکنون کلیه مشترکین این اپراتور میتونن این سرویس رو روی سیم کارتاشون فعال کنند و نهایت استفاده رو ببرن.

همچنین باید به عرض همتون برسونم که یه امتیاز خوب که سرویس آهنگ پیشواز همراه اول نسبت به ایرانسل داره اینه که فعلا این سرویس به صورت کاملا رایگان هست و بابت انتخاب آهنگ مورد نظر و یا تغییر اون هیچ هزینه ای از مشترک دریافت نمیشه که امیدواریم برای همیشه اینجوری باشه...

به هر حال از قدیم گفتن کاچی به هیچی و باید آفرین گفت به همراه اول به خاطر ارائه این سرویس خوب.

                          سرويس آواي انتظار(Ring BackTone)

                        آوای دلنشین را به مخاطب خود هدیه نمائید

با فعالسازی این سرویس ، درصورت تماس بامشترکینی که سرویس آوای انتظار آنها فعال می باشد برای تماس گیرنده به جای بوق آهنگ پخش می گردد.

سرویس آوای انتظار به منظور جلب رضایت و ارج نهادن به خواسته مشترکین خوش ذوق سیم کارت های دائمی واعتباری  ارائه گرديده است.

سرويس آواي انتظار نيازي به تنظيمات گوشي نداشته ومشتركين مي توانند با هر نوع گوشي از اين سرويس استفاده نمايند.

 

درحال حاضر امكان فعالسازي سرويس مذكور توسط همراه اول صرفا" برای مشتركين استانها : اصفهان ،ايلام ، آذربايجان غربي ، بوشهر ، تهران ، سيستان وبلوچستان ، فارس ، قزوين ، قم ، البرز، كرمان ، لرستان ، كهكيلويه وبويراحمد ، گلستان ، گيلان ، مركزي ، هرمزگان ، همدان ويزد امكان پذير مي باشد .

سرويس آواي انتظار بصورت آزمايشي و رایگان براي  تعدادی از مشتركين استانهاي مذکور ، اختصاص داده شده و در يازدهمين نمايشگاه تلكام ، درصورت تمایل ، برای بازديدكنندگان ازغرفه همراه اول بدون هزينه فعال می گردد و در آینده نزديك  نيز دسترسي سرويس آواي انتظار براي تمامي مشتركين خوش ذوق امكانپذير خواهد بود. 

راه اندازی و نحوه استفاده از سرویس:

 

فعالسازي اين سرويس با خريد آهنگ بوده و با انتخاب نوع آهنگ توسط مشترك ، در زمان هاي مختلف ، آهنگهاي مرتبط بامناسبت روز ، روي تلفن ايشان فعال مي گردد.

مشتركين مي توانند برای فعالسازي ، تغييرآهنگ ، قطع سرويس ، ازروشهای زيراستفاده نمايند :

1. ارسال پیام کوتاه (SMS)  به شماره  8989

2. مراجعه سايت آواي انتظار همراه اول (www.rbt.mci.ir)

3. تماس با تلفن گويا  09990 (IVR) براي سيم كارتهاي دائمي و اعتباري

1. فعالسازی سرویس:

توسط اپراتور

2. تغييرآهنگ سرويس :

مشتركين مي توانند از فهرست آهنگها ، آهنگ مورد نظر را شنيده و با انتخاب و ارسال" کد آهنگ جدید"به شماره 8989  اقدام نمايند.

 3. قطع سرويس :

ارسال عدد"5"به شماره 8989

پس از انتخاب و خرید آهنگ مورد نظر، درهر زمان می توان آهنگهای مرتبط با مناسبت آن روز را روی تلفن همراه فعال کرد .

راهنمای استفاده از این سرویس و فعالسازی:

اینجور که پیداست و دوستان پیام گذاشتن فعالسازی این سرویس بر روی بعضی از سیم کارتها با مشکل روبرو میشه که این مشکل به خاطر پر شدن ظرفیت سیستم این سرویس هست که اینجور که خود اپراتورای همراه اول میگن در آینده ای نزدیک این سرویس بر روی تمامی سیم کارتا فعال میشه و تمامی مشترکان میتونن این سرویس رو استفاده کنند.. 

در صورتی که نتونستین توسط پیامک این سرویس رو فعال کنید ابتدا شماره ۰۹۹۹۰ رو گرفته و صبر کنید تا پیام خوش آمد گویی تموم بشه.(خیالتون راحت باشه چون شماره ۰۹۹۰ هیچ هزینه ای رو برای شما نمیندازه و کاملا رایگانه).

بعد از پیام شماره ۳ رو بگیرید و پس از کمی تامل مجددا شماره ۳ رو بگیرید.اکنون با پیغام"سرویسهای جدید...برای فعالسازی سرویس آوای انتظار کلید ۱ را فشار دهید"مواجه میشید که باید کلید ۱ رو بزنید و سپس کد مورد نظر رو وارد کرده و کلید مربع رو فشار بدین.

همچنین میتونید از یه روش دیگه به این صورت ابتدا ۰۹۹۹۰ رو بگیرید بعدش کلید ۹ رو بزنید مجدد کلید ۱ سپس کلید ۳ بعد کد آهنگ مورد نظر رو وارد کرده و در آخر کلید مربع رو فشار بدین تا پیغام فعالسازی سیستم رو بشنوید.

تبریک میگم...سرویس آهنگ پیشواز همراه اول شما فعال شد.

*** بازم یادآوری میکنم در پاسخ به سوالی بسیاری از عزیزان که چرا بر روی گوشی من فعال نمیشه ولی دوستم این سرویس رو داره و استفاده میکنه باید بگم  که در بعضی از شهرها ظرفیت این سیستم و سرویس پر شده و امکان فعالسازی برای بعضی از مشترکین تازه کار وجود نخواهد داشت تا در آینده ای نزدیک خدا چه خواهد.

اگه مشکلی چیزی داشتین به آیدی valayat008 من پی ام بدین.

در ضمن شما عزیزان میتونید با مراجعه به سایت پردیس همراه اول به آدرس http://pardis.mci.ir از خدمات دیگه همراه اول مثل ارسال مسیج و ام ام اس از طریق سایت و دریافت فیلم و عکس و موسیقی و خدمات دیگه نیز استفاده کنید.

بازم خدمات دیگه مثل فعالسازی اینترنت هم هست که متاسفانه کمی عجله دارم و باید برم و فعلا نمیتونم راهنمایی کنم.اگه دوستان کسی میخواست بهم پی ام بده.

موفق و پیروز باشید.در پناه حضرت دوست

======================================

برچسبها: سرویس آهنگ پیشواز همراه اول-آهنگ پیشواز همراه اول-فعالسازی آهنگ پیشواز همراه اول-کدهای آهنگ پیشواز همراه اول-سرویس آر بی تی همراه اول- سرویس RBT همراه اول-چگونگی آهنگ پیشواز همراه اول-استفاده از آهنگ پیشواز همراه اول-سرویس آوای انتظار-آوای انتظار همراه اول-فعال کردن سرویس آوای انتظار همراه اول-کدهای سرویس آوای انتظار همراه اول-آهنگ پیشواز اعتباری-آهنگ سیم کارت اعتباری-شیشواز خط اعتباری-آهنگهای پیشواز خط اعتباری-آهنگ پیشواز سیم کارت-فعال کردن آهنگ پیشواز اعتباری-فعالسازی آهنگ پیشواز خط همراه اول-فعال کردن آهنگ خط اعتباری-آهنگ سیم کارت اعتباری...

======================================

درج در سایتهای و یا وبلاگهای دیگر با ذکر منبع بلامانع می باشد.

www.Alamarvdasht.blogfa.com

.::رمضان الکریم::.

قال رسول الله (ص) :

« مَن صامَ شَهرَ رَمَضانَ فَحَفِظَ فَرجَهُ ولِسانَهُ وكَفَّ أذاهُ عَنِ النّاسِ ،

غَفَرَ اللّه ُ لَهُ ذُنوبَهُ ما تَقَدَّمَ مِنها وما تَأَخَّرَ ، وأعتَقَهُ مِنَ النّارِ ، وأحَلَّهُ دارَ القَرارِ ،

وقَبِلَ شَفاعَتَهُ فی عَدَدِ رَملِ عالِجٍ مِن مُذنِبی أهلِ التَّوحیدِ .

« هر كس ماه رمضان را روزه بدارد و پاك دامنى ورزد و زبانش را حفظ كند و آزارش را به مردم نرساند ،خداوند ، گناهان گذشته و آینده او را مى آمرزد و از آتش آزادش مى كند و در سراى ابدى جایش مى دهد و شفاعت او را درباره موحّدان گنهكار به تعداد كوه هاى به هم پیوسته ، مى پذیرد.

رمضان ماه مهمانی خدا

ماه رمضان ماه خداوند، ماه نزول قرآن و از شریف‌ترین ماه‌های سال است. در این ماه درهای آسمان و بهشت گشوده و درهای جهنم بسته می‌شود، و عبادت در یکی از شب‌های آن ( شب قدر ) بهتر از عبادت هزار ماه است.
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در خطبه شعبانیه خود درباره فضیلت و عظمت ماه رمضان فرموده است: «ای بندگان خدا! ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما روی آورده است؛ ماهی که نزد خداوند بهترین ماه‌ها است؛ روزهایش بهترین روزها، شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعاتش بهترین ساعات است.
بر مهمانی خداوند فرا خوانده شدید و از جمله اهل کرامت قرار گرفتید. در این ماه، نفس‌های شما تسبیح، خواب شما عبادت، عمل‌هایتان مقبول و دعاهایتان مستجاب است.
پس با نیت‌ ای درست و دلی پاکیزه،‌ پروردگارتان را بخوانید تا شما را برای روزه داشتن و تلاوت قرآن توفیق دهد. بدبخت کسی است که از آمرزش خدا در این ماه عظیم محروم گردد. با گرسنگی و تشنگی در این ماه، به یاد گرسنگی و تشنگی قیامت باشید.»

.::آداب و رسوم مردم علامرودشت و لامرد در ماه مبارک رمضان و اعیاد::.

ماه مبارک رمضان

ماه رمضان در لامرد و علامرودشت، حال و هواي خاصي دارد كه ياد آور معنويت و صميميت براي همه ساكنان است. آناني كه از كودكي خاطرات شيرين رمضان ، افطار و سحر را در كام جان خود چشيده اند، به ياد آن روزها روزه داري را سنتي پر از آرامش و صفاي روحي مي دانند. در اين ماه تا پاسي از شب، صداي روحبخش تلاوت قرآن از حسينيه ها به گوش مي رسد، مردم پس از خوردن افطاري كه معمولاً « رشته كو » غذاي مرسوم آنست (يعني رشته دست سازي كه با پلو آميخته مي گردد) و صرف برخي شيريني جات مانند نشاسته، كسترد، لگيمات«شبيه زولبيا و باميه» كه نوعي شيريني محلي است، به حسينيه ها رفته و دور هم نشسته و قرآن تلاوت مي نمايند، در اين مراسم معمولاً با آجيل، قليان و چاي از مردم پذيرايي مي شود. ذكر اين نكته لازم است كه در لامرد ، پس از اذان مغرب، ابتدا نماز به جماعت خوانده و بعد افطار و شام خورده مي شود كه اين نشان دهنده سابقه مذهبي و سنتي اهالي اين شهر مي باشد. در شبهاي قدر ماه مبارك رمضان، مراسم قرآن خواني شور و معنويت ويژه اي دارد  پس از قرائت قرآن دعاي افتتاح خوانده شده و سپس دعاي «جوشن كبير» قرائت مي گردد و تا هنگام سحر مراسم همچنان ادامه دارد.

عید سعید فطر

عيد فطر از اعياد بزرگ مسلمين است. مردم در روز آخر ماه مبارك رمضان براي ديدن ماه به پشت بام خانه‌ها و ... رفته و پس از رؤيت هلال ماه شوال مراسم مهمترين عيد خود را برگزار مي كنند. شادي و شعف خاصي سراسر شهر را فرا گرفته، مردم با خريد البسه نو براي خود و فرزندانشان روح تازه اي به شهر مي‌بخشند. صبح روز عيد فطر پس از انجام غسل عيد و پوشيدن لباسهاي خود به طرف محل برگزاري نماز عيد مي روند. نماز عيد در گذشته در تمام روستاها و محله ها برگزار مي شد، اما امروزه علاوه بر آن در مركز شهر لامرد و مراكز بخشها نيز با شكوه خاصي برگزار مي گردد. پس از اقامه نماز مردم يكديگر را در آغوش گرفته، ضمن آرزوي قبولي طاعات و عبادات براي آشنايان خود، كساني را كه مدتي با يكديگر قهر بودند، در اين روز آشتي داده و بعد از آن براي شركت در مراسم فاتحه خواني اشخاصي كه در يك سال اخير فوت شده اند، به حسينه مي روند، معمولاً اسم اين مجلس عيدانه است.

عید نوروز

عيد نوروز از آداب و رسوم ايران باستان است، مردم لامرد و علامرودشت قبل ا ز پيروي انقلاب با مراسم عيد نوروز هيچ گونه آشنايي نداشتند، و در مورد چگونگي برگزاري اين مراسم چيزي نمي دانستند. براي آنان بهترين عيد، عيد فطر به شمار مي رفت و فقط به منظور اجراي اين مراسم چند روز تعطيل بودند. شايد مردم لامرد به علت تعصبات مذهبي به اين مراسم اهميت نمي دادند، يا اينكه ماه اول بهار براي آنان ماه آخر بهار است. زيرا آغاز سرسبزي اين منطقه از دي ماه آغاز شده و اول فروردين ماه براي آنان حكم طراوت و تازگي را ندارد.
«سيزده به در» نيز تا قبل از انقلاب در بيشتر روستاها و محله ها ناشناخته بود، يا اينكه براي مردم اهميتي نداشت، اما بعد از انقلاب تا حدودي بسيار كم رنگ به اين مراسم بها مي دهند. مراسم «شب چله » نيز با فرهنگ اين مردم نا آشنا است.

خطبه پيامبر(ص) در روز آخر شعبان
دعاى پيامبر(ص) هنگام رؤيت هلال ماه رمضان
دعاى امام على (ع)هنگام رؤيت هلال ماه رمضان
دعاى امام سجاد(ع)هنگام رؤيت هلال ماه رمضان

دعاى افتتاح
دعاى ابو حمزه ثمالى
 دعاى دهه آخر ماه مبارك رمضان
 دعاى وداع ماه مبارك رمضان
دعاى هنگام سحر
دعاى هنگام‏افطار
دعاى سى روز ماه

.::نوروز 90::.

ساقیا آمدن عید مبارک بادت

              وان مواعید که کردی نرود از یادت

         کارت پستال های زیبا برای تبریک عید نوروز 90 | www.FunPortal.iR

فرارسیدن بهار دلنشین هزار رنگ بر تمامی جهانیان به خصوص مردم خونگرم جنوب فارس و علامرودشت مبارک باد.

يا مقلب القلوب والابصار...

چه زیبا بود شنیدن این کلمات از دهان پدر.

هیچ وقت معنی‌ این جملات رو نفهمیدیم اما وقتی‌ پدر برامون میخوند،چقدر لذت بخش بود،میدونستیم که بهار فرا رسیده و باری دیگر نوروز باستانی رو جشن خواهیم گرفت، عید رو با شنیدن این کلمات میتونستیم لمس کنیم، با چه شوقی اسکناس‌های نو 1000 تومنی رو که پدر قبلا لای قرآن گذاشته بود رو ازش میگرفتیم و بعد سراغ مادر میرفتیم بوسه ای بر گونهٔ مادر میزدیم و میگفتیم مادر عیدت مبارک،مادر هم عیدی کوچکی به ما میداد و میگفت بچه‌ها مواظب لباس‌های عیدتون باشین، مهمونا دارن میان، کثیف نکنین ها!از سر تا پا باید همه چی‌ نو میشد، پیرهن، شلوار جوراب، کت…..بعد هم که دیدو بازدید‌ها شروع میشد، روز اول عید همه به دستبوسی پدر میومدن و روز‌های بعد ما به عید دیدنی‌ دیگران میرفتیم،بازم عیدی ،بازم بگو بخند،بازم جشن و شادی…

آی روزگار...

چه دورانی بود، یادش بخیر، کاشکی‌ هیچوقت تموم نمی‌شد! حالا کو اون پدر؟ کجا رفت اون مادر؟کاش میشد دوباره پدر سر سفره هفت سین، واسمون قرآن بخونه، کاشکی‌ مادر بود که دعوامون کنه بخاطر کثیف کردن لباسای عیدمون!حالا خودمون پدر شدیم، خودمون بچه داریم ، سعی‌ می‌کنیم که ادای پدر رو در بیاریم اما میدونیم که نمیتونیم!

درسته که الان توی منطقه خودمون زیاد به نوروز اهمیت داده نمیشه و عید اصلیمون رو فطر میگیریم ولی نوروز هم واسه خودش برو بیایی داره...

با همه این حرفا،عید همتون مبارک!

يا مقلب القلوب والابصار
                يا مدبر الليل والنهار
                      يا محول الحول والاحوال
                         حول حالنا الي احسن الحال

.::پایگاه اطلاع رسانی بچه های علامرودشت::.

www.Alamarvdasht.blogfa.com

.::افتتاح خانه فرهنگ دهستان خیرگو::.

.::افتتاح خانه فرهنگ و کتابخانه عمومی خیرگو::.

به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس نخستین خانه فرهنگ شهرستان و بخش با هدف جلب جوانان ،با 488 متر مربع زیر بنا و اعتباری بالغ بر 190میلیون  تومان از محل دو درصدی نفت و گاز با مجری گری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در دهستان خیرگو با حضور فرماندار،بخشدار،امام جمعه،رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی دیگر از مسئولان محترم شهرستان لامرد و بخش علامرودشت با حضور مردم و شوراهای اسلامی روستاهای تابعه در مرکز این دهستان افتتاح گردید.

خانه فرهنگ خیرگو فعالیت‌های خود را در بخشهای مختلف از جمله كتابخانه، كافی نت،فضای آموزشی و نگارخانه متمركز كرده است كه استفاده از این امكانات برای جوانان این دهستان رایگان بوده تا بتواند مخاطب بیشتری را به خود جلب كند.



جهت تماشای هر عکس به صورت اندازه واقعی

 بر روی هر عکس کلید شیفتShift را نگه داشته و کلیک کنید.

 نمایی از ساختمان خانه فرهنگ

 نمای دیگر از ساختمان خانه فرهنگ خیرگو و مدعوین

 

 

 افتتاح ساختمان توسط مادر شهید سید احمد حسینی

 

 پایگاه اطلاع رسانی بچه های علامرودشت

www.Alamarvdasht.blogfa.com

.::افتتاح ساختمان جدید درمانگاه خیرگو::.

.::افتتاح ساختمان جدید درمانگاه خیرگو::.

همزمان با دهه مبارک فجر ساختمان جدید درمانگاه شهید احمد آگاهی دهستان خیرگو با 300 متر مربع زیر بنا و هزینه ای بالغ بر 170 میلیون تومان با حضور فرماندار محترم شهرستان لامرد جناب آقای جعفری،معاون شبکه بهداشت شهرستان دکتر کشتکار و هیئت همراه و امام جمعه محترم بخش علامرودشت و جمعی دیگر از مسئولین افتتاح و به بهره برداری رسید.



 جهت تماشای هر عکس و نمایش اندازه واقعی و باز شدن در صفحه جدید
بر روی هر عکس کلید شیفتShift را گرفته و کلیک کنید
 

 سخنرانی مسئولان

 نمایی از ساختمان جدید درمانگاه

 درمانگاه جدید خیرگو

 نمای ساختمان جدید درمانگاه خیرگو

 افتتاح درمانگاه جدید شهید احمد آگاهی خیرگو

 درمانگاه جدید شهید آگاهی خیرگو

 پایگاه اطلاع رسانی بچه های علامرودشت

www.Alamarvdasht.blogfa.com

.::دستخط مبارک حضرت مهدی(عج)::.

خانه ات را حلقه بر در می زنم
              گرد بام خانه ات پر می زنم

                آنقدر در می زنم این خانه را
                           تا ببینم روی صاحبخانه را

                        تا به عشق خود اسیرم کرده ای
                                  وز علایق جمله سیرم کرده ای

                                           من به غیر از تو ندارم هیچ کس
                                                    مهدی زهرا(ع ) بفریادم برس...

خبرگزاري انتخاب : عکس زیر تصويري است جنجال براگيز كه طي چند روز گذشته بازتابها و بازخوردهاي فراوان داشته و حساسيت به اين تصوير به خاطر عده اي ست كه معتقدند « در قسمت بالای عکس نامه به خط امام زمان است و در زير توضيحات عبدالسلام محمد الحر».اين عكس در برخي مناطق تهران و مسجد جمكران به صورت گسترده توزيع شده است.

 

emam_zaman.jpg

به گزارش خبرگزاري «انتخاب»، در متن توضيح همراه اين نامه آمده است:

من، عبدالسلام محمد الحر هستم که امور تعمیر و نگهداری مسجد حضرت سیده نرجس سلام الله علیها مادر مولایمان حضرت مهدی منتظر عجل الله تعالی فرجه الشریف و نیز مسوولیت ساختن منزلی را که وقف این مسجد و برای عالم دینی آن در شهر جباع می باشد|، بر عهده دارم. من خداوند عزوجل و تمامی ملایکه و پیامران خدا و جانشینان آنان را – که صلوات و رحمت الهی بر آنان باد- بر گفتار خویش گواه می گیرم.

برحسب عادت همیشگی در هر سال و در تاریخ 12 محرم 1404 هجری قمری صندوق موقوفه مسجد را که نذورات و کمک های مردمی در آن جمع و صرف اطعام  به نام حضرت اباالفضل علیه السلام و عاشورا و مناسبتهای دیگر دینی می شود، باز کردم و مشاهده نمودم به همراه پولهای درون صندوق نامه ای در آن انداخته شده که روی آن دو عدد شکلات تقریبا بزرگ قرار دارد در حالی که همه می دانیم این شکلات ها هر قدر کوچک باشند ممکن نیست از روزنه باریک صندوق به درون آن وارد شده باشند.

emam_zaman_01.jpg

این نامه هدیه ای است بسیار گرانبها عزیز و گرامی و بسیار مبارک صلوات و سلام پروردگار بر مسلمانان و تمامی مومنین و رحمت خدا بر آنان باد.

امضاء: عبدالسلام محمدالحر

 

گردآوری :

گروه اینترنتی نیک صالحی

www.niksalehi.com

پایگاه اطلاع رسانی بچه های علامرودشت

www.Alamarvdasht.blogfa.com

.::پرواز بشقاب پرنده بر فراز بوشهر و شهرهای ایران::.

پرواز اشیای نورانی موسوم به بشقاب پرنده بر فراز بوشهر

س.س: ماجرای بشقاب پرنده ها و مثلث برمودا از جالب ترین موضوعاتی بود که ذهن ما را در کودکی به خود مشغول کرده بود.
این پدیده های عجیب و غریب همیشه سوال برانگیز و صحبت کردن و گمانه زنی در مورد آن بسیار جالب بود.
در سال های اخیر اما با واژه جدیدی رو به رو شده ایم که گریبان ما ایرانی هارا هم گرفته است:
پدیده «اشیاء نورانی»
سه یا چهار سالی می شود که هر چند وقت یکبار خبر می رسد در نقطه ای از ایران، اشیا نورانی دیده شده اند. مردم هر منطقه مشاهدات جالب خود را از رویت پرنده های نورانی تعریف می کنند. اما هیچ کسی پاسخ مشخصی برای این پدیده ندارد.نیروی هوایی ایران از شناخت آن عاجز است و مسئولان دولتی هم خودشان آنقدر مات و مبهوت هستند که ترجیح می دهند با سکوت از کنار قضیه عبور کنند و واکنشی به آن نشان ندهند. با این حال همیشه برای من این سوال وجود داشت که اشیاء نورانی چه ویژگی هایی و از نظر ظاهر چه ابعادی دارند. در این مدت عکس های منتشره از اشیا نورانی آنقدر مبهم و غیر شفاف بود که چیزی از کنجکاوی آدم کم نمی کرد.
با این حال همیشه این امید را داشتم که روزی تصویر شفافی از بشقاب های پرنده ببینم.
هفته گذشته که
یکی از رفقا به بوشهر رفته بود ارمغان جالبی از سفر خود برایمان  آورد. ظاهرا در چند ماه گذشته پرواز اشیاء نورانی بر فراز شهر بوشهر افزایش یافته و در یکی از این پرواز ها فردی موفق می شود تصویر روشن، واضح و شفافی از بشقاب های پرنده شکار کند و این تصاویر هم اکنون به صورت بلوتوث در دست شهروندان بوشهری در حال چرخش است و حالا با بازگشت دوستمان از بوشهر، تصاویر به دست ما هم رسیده است.
اگر علاقه مندید واضح ترین تصویر ممکن را از بشقاب های پرنده ببینید می توانید به
این لینک (در صورتی که لینک مربوطه باز نشد خبرم کنید) مراجعه کنید. جالب است که در سایت یوتیوب تصاویر زیادی از اشیا نورانی وجود دارد اما هیچ یک از آن ها وضوح فیلمبرداری بوشهر را ندارد و در هیچ یک از فیلم های دیگر نمی شود با دقت، تمام ابعاد و جرییات بشقاب پرنده را رویت کرد.
نکته جالب این جا است که شی نورانی در تصویر ضبط شده نه در فراز آسمان ها، بلکه در فاصله ده متری از سطح زمین دیده می شود. تصویر ضبط شده بسیار کوتاه است و با اینترنت بی کیفیت ایران هم قابل مشاهده است.
نکته قابل توجه در این تصویر این است که به نظر می رسد شی نورانی با موادی  استتار شده است و بدنه این شی قابل رویت نیست، گویی با شاخه های درخت روی آن را پوشانده اند و در نتیجه حجم هندسی دقیقی ندارد چرا که زائده هایی روی آن قابل تشخیص است.
پیشنهاد می کنم این فیلم را
 چندین و چند بار ببینید و حس کنجکاوی خود را تا حدی ارضاء کنید!(اگه توجیهی برای این فیلم داشتین حتما مطرح کنید!!!)

رویت «بشقاب پرنده» در آسمان شهرهای مرکزی ایران:

 آمادگی نیروی هوائی برای شلیک به اشیاء پرنده مرموز و ناشناخته

نیروی هوائی جمهوری اسلامی اعلام کرد دستور دارد به اشیاء پرنده ناشناخته و مرموز که در آسمان شهرهای مرکزی، به خصوص اصفهان و نطنز بر فراز تاسیسات اتمی ایران مشاهده می شوند، شلیک کند.

اخبار مطالعه درباره بشقاب پرنده زماني منتشر مي‌شود که تب تماشاي آسمان ايران را فرا مي‌گيرد. اين هفته، خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش داد که نيروي هوايي ايران دستور گرفته است به هر جسم ناشناخته يا مظنون در حريم فضايي ايران شليک کند؛ اين درحالي است که رسانه‌هاي دولتي ايران از پرواز اشيائي در نزديکي تاسيسات هسته‌اي کشور خبر مي‌دهند. روزنامه رسالت گزارش داد: پرواز اشياي ناشناخته در حريم هوايي کشور در هفته هاي اخير افزايش يافته. اين اشيا برفراز استانهاي بوشهر و اصفهان ديده شده‌اند. تاسيسات هسته‌اي ايران در هر دو اين استان‌ها مستقر است. کريم قوامي از مقامات نيروي هوايي ايران به روزنامه رسالت گفت: ما از تاسيسات هسته‌اي خود دربرابر هرگونه تعرضي دفاع خواهيم کرد. وي افزود: نيروي هوايي ايران هوشيار است و آماده انجام وظايف و مسئوليت‌هاي خود. رسالت همچنين از رويت اشياي نوراني در آسمان نزديک نطنز، محل اجراي برنامه غني سازي اورانيوم ايران خبرداد. گفته مي‌شود يکي از اين اشيا منفجرشده و وحشت زيادي بين اهالي منطقه پديد آورده است. به گزارش پايگاه خبري اينترنتي ورد نت ديلي، ايران دستخوش هيجان ناشي از رويت ده‌ها شي نوراني عجيبي است که مي‌گويند هر ساله در آسمان اين کشور ديده مي‌شوند. بهار امسال تلويزيون دولتي ايران از ظاهر شدن يک قرص سفيد درخشنده در حال پرواز برفراز تهران گزارش داد. همچنين گزارش شده است مردم در هشت شهر، سراسيمه به خيابانها مي‌آمدند تا شيء فرازميني درخشاني را تماشا کنند که از پس ابر بيرون مي‌آمد و باز پنهان مي‌شد. خبرگزاري ايرنا همچنين از پديدار شدن شي‌اي رنگي با پرتوهاي سبز، قرمز، آبي و ارغواني در آسمان شهرهاي شمالي غربي، تبريز و اردبيل، و نيز استان گلستان در حاشيه درياي خرز گزارش داد. علاوه بر ايراني ها، شهروندان اندونزي، چين و استراليا هم شماري از اين به اصطلاح بشقاب پرنده ها را ديده اند که شايد بعضي شهاب سنگ باشند. اوايل امسال، نيروي هوايي مکزيک فيلم ويديويي اي از 11 شي ناشناخته پرنده پخش کرد که فقط با دوربين هاي مادون قرمز قابل روئيت بودند. گزارش شده که اين اشيا گرد يک هواپيماي تجسسي نظامي پرواز مي‌کردند. جيمي موسان، روزنامه نگاري که درباره بشقاب پرنده ها تحقيق مي‌کند، به خبرنگاران گفت: اين اشيا از آن رو هوشمند به نظر مي‌رسند که مسيرشان را تغيير مي‌دادند و هواپيمايي را که تعقيبشان مي‌کرده در محاصره مي‌گرفتند. موسان پس از نمايش 15 دقيقه فيلم ويدیوئي گفت: آنها از ديده نمي‌شدند ولي آنجا بودند؛ هيچ ترديدي در اين باره نيست. آنها وزن داشتند، انرژي داشتند و حرکت مي‌کردند. به گزارش خبرگزاري رويتر يکي از خلبانهاي نيروي هوايي مکزيک با ديدن آنها، فرياد زد: «ما تنها نيستيم».

لینک مربوط به فیلم تصحیح شد.

دانلود کلیپ پرواز بشقاب پرنده بر فراز آسمان بوشهر با فرمت MP4

www.Alamarvdasht.blogfa.com

.::عید سعید فطر::.

عاشقان عیدتان مبارکباد...

عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت

                   صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت


همشهریهای خوبم سلام.گفتم تا اول رمضان هست به فکر آخرش بیفتیم و حسرتهایی که میمونه ولی نشد که نشد...خوب دیگه نمیشه حسرتش رو خورد چون رمضان امسال هم با همه خوبیهاش گذشت.واقعا رمضان امسال به سرعت برق و باد اومد و تموم شد  و به قول آقا حضرت امام محمد باقر(ع) که می فرمایند:

نگوئید این رمضان است، نگوئید رمضان رفت و رمضان آمد . زیرا رمضان اسمى از اسماى الهى است كه نمى آید و نمى رود . سخن از آمدن و رفتن براى آن صحیح نیست . فقط آنچه كه زوال پذیر و نابود شدنى است مى آید و مى رود.

و در ادامه فرمودند :

بلكه بگوئید ماه رمضان ، پس ماه را در تلفظ به اسم اضافه كنید كه اسم (رمضان) اسم خداست

پس با این حساب همه با هم میگیم که...

 درود بر فطر فطرت، سلام بر فطر ذکر و نیایش تا ... رمضانی دیگر ... و شب قدر و روزهای روزه‌ای دیگر، که زنده باشد و رخت به عالمی دیگر کشیده باشد، خدا بهتر میداند.

مهربان پروردگار! به پاسداشت مهرورزي تو، روزه گرفتيم و اكنون به نماز فطرت، پاك ميرويم و در آب رحمتت روح و جان مي شوييم و تن پوش آمرزش بر تن مي نماييم. در اين لحظه هاي سبز استجابت، شاخه هاي نخل آرزو را در دست مي گيريم و ظهور موعود آخرين را از تو ميخواهيم.
حال كه يك ماه ميهماني خدا گذشت، ماه خودسازي و مبارزه با نفس سپري شد، خوشا آنان كه از آن ضيافت و اين مبارزه، سربلند و پيروز برآمدند و اينك مؤمنان به شكرانه اين سربلندي و پيروزي، عيد مي گيرند و به يكديگر شادباش مي گويند.

 
عيد سعيد فطر، عيد آسودگي از آتش غفلت و رهيدگي از زنجير نفس، بر ميهمانان حضرت حق خصوصا مردم خونگرم  علامرودشت مبارك باد.

عید همتون مبارک باشه...طاعات و عبادات قبول...صد سال به این سالها

“اللّه اکبر, اللّه اکبر, لا اله الا اللّه واللّه اکبر, اللّه اکبر وللّه الحمد, اللّه اکبر على ما هدانا “.

نرم افزار ویژه ای روبه همین مناسبت برای شما همشهریای خوبم از یه سایت خوب پیدا کردم که امیدوارم  مورد پسندتون باشه...

نرم افزار دعای قنوت نماز عید فطر قابل اجرا در اکثر تلفنهای همراه است .نرم افزار فوق شامل دعای قنوت نماز عید سعید فطر می باشد که به صورت خوانا و با فرمت جاوا تهیه شده است.

امکانات نرم‌افزار:
- مرور خطی خودکار
- مرور صفحه‌ای خودکار
- امکان بارگذاری مجدد دعاء


اين برنامه به صورت جاوا می باشد و بر روی اکثر گوشی هایی که جاوا پشتيبانی می کند قابل نصب می باشد.

 دانلود نرم افزار دعای قنوت نماز عید فطر – جاوا

 پسورد : www.mobileha.com

» حجم : 115 کیلوبایت

پایگاه اطلاع رسانی بچه های علامرودشت

www.Alamarvdasht.blogfa.com

.::تشییع پیکر پاک شهید در علامرودشت::.

چهارشنبه ۲ تیرماه ۱۳۸۹-پایگاه اطلاع رسانی بچه های علامرودشت

پيكر پاک بسیجی  شهيد محمد پاسلاری که 26 سال قبل در منطقه عملیاتی دهلران به شهادت رسیده بود صبح امروز چهارشنبه 2/4/89 پس از برگزاری مراسم وداع با این کبوتر سبکبال و  گذشتن از بخش علامرودشت در ميان حزن و اندوه قشرهاي مختلف مردم روستاهای تابعه تشييع شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بچه های علامرودشت پیکر این شهید سرافراز روز پنج شنبه 3/4/89 پس از تشيع بر روی دوش مردم لامرد ساعت 30/7 صبح  به زادگاهش  کهوردان منتقل و در گلزار شهدا به خاك سپرده شد.

www.Alamarvdasht.blogfa.com

.::درگذشت نماینده لامرد و مهر::.

بازگشت همه بسوی اوست

درگشت ناگهانی و غیر قابل باور جناب آقای دکترمحمدعلی حیاتی نماینده فقید شهرستانهای لامرد و مهر را به همه همشهریان عزیز بخصوص خانواده محترم ایشان تسلیت عرض نموده بقای عمر بازماندگان را از خداوند منان خواستاریم.

پایگاه اطلاع رسانی بچه های علامرودشت

پيام تسليت رييس جمهوري به مناسب درگذشت نماينده لامرد و مهر

رييس جمهوري با ارسال پيامي درگذشت محمد علي حياتي نماينده مردم لامرد و مهر در مجلس شوراي اسلامي را تسليت گفت.
در پيام محمود احمدي نژاد آمده است: خبر درگذشت جناب آقاي محمد علي حياتي واصل و موجب تاثر گرديد. اينجانب ضايعه فقدان ايشان را به مردم عزيز شهرستان لامرد و مهر، نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي و خانواده معزز ايشان تسليت عرض مي‌كنم و براي آن فقيد سعيد آمرزش الهي و براي بازماندگان صبر جزيل و اجر عظيم، مسالت مي‌نمايم.

محمد علي حياتي نماينده لامرد و مهر استان فارس در مجلس شوراي اسلامي شنبه شب براثر سكته قلبي دارفاني را وداع گفت.
 

گزارش تصویری تشییع پیکر نماینده مردم لامرد - محوطه‌ي مجلس








.::نوروز 89 مبارکباد::.

ساقیا آمدن عید مبارک بادت

وان مواعید که کردی نرود از یادت

فرارسیدن بهار دلنشین هزار رنگ بر تمامی جهانیان به خصوص مردم خونگرم جنوب فارس و علامرودشت مبارک باد.

يا مقلب القلوب والابصار...

چه زیبا بود شنیدن این کلمات از دهان پدر.

هیچ وقت معنی‌ این جملات رو نفهمیدیم اما وقتی‌ پدر برامون میخوند،چقدر لذت بخش بود،میدونستیم که بهار فرا رسیده و باری دیگر نوروز باستانی رو جشن خواهیم گرفت، عید رو با شنیدن این کلمات میتونستیم لمس کنیم، با چه شوقی اسکناس‌های نو 1000 تومنی رو که پدر قبلا لای قرآن گذاشته بود رو ازش میگرفتیم و بعد سراغ مادر میرفتیم بوسه ای بر گونهٔ مادر میزدیم و میگفتیم مادر عیدت مبارک،مادر هم عیدی کوچکی به ما میداد و میگفت بچه‌ها مواظب لباس‌های عیدتون باشین، مهمونا دارن میان، کثیف نکنین ها!از سر تا پا باید همه چی‌ نو میشد، پیرهن، شلوار جوراب، کت…..بعد هم که دیدو بازدید‌ها شروع میشد، روز اول عید همه به دستبوسی پدر میومدن و روز‌های بعد ما به عید دیدنی‌ دیگران میرفتیم،بازم عیدی ،بازم بگو بخند،بازم جشن و شادی…

آی روزگار...

چه دورانی بود، یادش بخیر، کاشکی‌ هیچوقت تموم نمی‌شد! حالا کو اون پدر؟ کجا رفت اون مادر؟کاش میشد دوباره پدر سر سفره هفت سین، واسمون قرآن بخونه، کاشکی‌ مادر بود که دعوامون کنه بخاطر کثیف کردن لباسای عیدمون!حالا خودمون پدر شدیم، خودمون بچه داریم ، سعی‌ می‌کنیم که ادای پدر رو در بیاریم اما میدونیم که نمیتونیم!

درسته که الان توی منطقه خودمون زیاد به نوروز اهمیت داده نمیشه و عید اصلیمون رو فطر میگیریم ولی نوروز هم واسه خودش برو بیایی داره...

با همه این حرفا،عید همتون مبارک!

يا مقلب القلوب والابصار
يا مدبر الليل والنهار
يا محول الحول والاحوال
حول حالنا الي احسن الحال

.::پایگاه اطلاع رسانی بچه های علامرودشت::.

www.Alamarvdasht.blogfa.com

.::خواننده ای از دیار علامرودشت::.

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت تمامی دوستان و کاربران خوب وبلاگ.

امروز میخوام شما رو با یکی از خواننده های جوان منطقه آشنا کنم که جدیدا وارد دنیای موسیقی شده و آلبوم جدیدی رو برای ارائه بیرون داده.

شاید باورتون نشه ولی کاملا درسته. 

حجت همت زاده ملقب به اسپیکر(Speiker) متولد دهستان خیرگو از توابع بخش علامرودشت.

کار پخش و تنظیم آهنگهای این همشهری خوبمون توسط استودیو رومکو رکورد کویت (Studio Romco Record Kuwait) صورت گرفته و اخیرا در سایتهای مختلف جهت دانلود و ارائه به دوستداران موسیقی انتشار یافته.

شما عزیزان و همشهریان گرامی نیز میتونید آهنگهای کاملش رو که از طریق همین وبلاگ برای اولین بار در اینترنت انتشار یافته یا سایتهای دیگه دانلود کرده و گوش کنید.سبک فعلی این آهنگها که به صورت 5 تراک مجزا هست به صورت رپ فارسی بوده و گوش دادنش رو به همه شما عزیزان پیشنهاد میکنیم.

من فعلا تونستم فقط ۳ تا از آهنگاش رو آپلود کنم که انشالا به زودی بقیه آهنگها نیز در همین وبلاگ آپلود میشه...


Download '05-Speiker-KabooseTalkh.mp3'دانلود آهنگ زیبای اسپیکر به نام ایران من با حجم ۹۴/۲ مگابایت.

   

Download '05-Speiker-KabooseTalkh.mp3'دانلود آهنگ جدید اسپیکر با نام کابوس تلخ با حجم 4۰/3 مگابایت.

 

Download '05-Speiker-KabooseTalkh.mp3'دانلود آهنگ جذاب اسپیکر با نام دیس لاو با حجم ۵۰/3 مگابایت.

امیدواریم نام منطقه جنوب فارس به خصوص علامرودشت همیشه جاوید بماند

پایگاه اطلاع رسانی بچه های علامرودشت

 www.Alamarvdasht.blogfa.com

.::افتتاح دانشگاه آزاد اسلامی علامرودشت::.

علامرودشت دانشگاهی شد...

پایگاه اطلاع رسانی بچه های علامرودشت: در طی مراسمی که صبح روز 16مهرماه 1388 باحضور عده کثیری از مردم بخش علامرودشت ومسولین شهرستان لامرد از جمله فرماندار ,نماینده مردم لامرد ومهر در مجلس شورای اسلامی,ریاست محترم دانشگاه پیام نور,رئیس دانشگاه آزاد لامرد, و دیگر مسئولان شهرستان وهمچنین خیرین بخش علامرودشت. امامان جمعه شهر علامرودشت .لامرد و اشکنان در حسینیه کویتی های شهر علامرودشت برگزار گردید دانشگاه آزاد بخش علامرودشت رسما با ریاست جناب آقای احمد میر حسینی وبا تعداد 60 دانشجو در 4 رشته مدیریت دولتی و مدیریت صنعتی  .نقشه کشی ساختمان و کامپیوتر در مقطع کاردانی افتتاح و آغاز به کار کرد.

میر حسینی گفت:حاج علي صراف يكي از خيرین به نام علا‌مرودشتي ساختمان دانشگاه و خوابگاه دانشجويي، 15 رايانه و يك خودرو پژو در مجموع به ارزش 2 ميليارد و 300 ميليون ريال براي راه‌اندازي دانشگاه آزاد اسلامي مركز علا‌مرودشت اهدا كرده است.
وي گفت: اين خير همچنين 300 ميليون ريال براي پرداخت تسهيلات آموزشي به دانشجويان اختصاص داده است.
دانشگاه آزاد اسلامي مركز علا‌مرودشت زيرپوشش دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهرستان لامرد فعاليت خود را آغاز كرده است.  

محمدعلي حياتي در مراسم افتتاح دانشگاه آزاد واحد علامرودشت گفت: هنگامي كه چراغ اسلام در ايران روشن شد و پس‌ از انقلاب اسلامي و از همان ابتدا علم و دانش اندوزي سر‌لوحه كارها قرار گرفت و امروز ما جنبش علمي به ‌پا كرده‌ايم.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي افزود: زماني‌ كه ما براي كارداني به خارج دانشجو اعزام مي‌كرديم به‌ پايان رسيده و امروز بي‌نياز از اين كار شده‌ايم و در داخل كشور خودمان دوره دكترا نيز داريم كه نشان از پيشرفت علمي ما دارد.
حياتي اضافه كرد: يكي از كارهاي ماندگاري كه با نگاه ژرف‌انديش امام (ره) شكل گرفت، گشودن درهاي علم به روي طالبان علم بود.
وي ادامه داد: بيش‌از 3 ميليون و 300 هزار دانشجو در دانشگاه‌هاي ما حضور دارند و بيش ‌از اين درصد شانس حضور در دانشگاه 10 درصد قبول‌‌شدگان بود كه امسال به 90 درصد افزايش يافته است.
وي گفت: امروز رقابت بين داوطلبان در قبول شدن در دانشگاه نيست بلكه رقابت اصلي آنان در پذيرش در دانشگاه‌هاي كيفي است.
حياتي ادامه داد: امسال در كشور 14 رشته به ‌عنوان رشته برتر و چهار دانشگاه به‌ عنوان دانشگاه برتر مشخص شدند و رقابت اصلي بين اين رشته‌ها و دانشگاه‌ها است.
وي پيرامون انرژي هسته‌اي گفت: ما در بحث انرژي هسته‌اي به ‌جايي رسيده‌ايم كه دنيا در برابر ما زانو زده است.
ما امروز دوباره مي‌رويم اصالت خودمان را پيدا كنيم و دوباره مهد علم در دنيا بشويم و اين ممكن نشده است مگر در مسير انقلاب اسلامي و رهبري معظم انقلاب.
اين نماينده مجلس ادامه داد: امروز در منطقه لامرد خيزش علمي به‌ پا شده و دانشگاه‌ها مي‌توانند نقش اساسي در اين امر داشته باشند.
حياتي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اتصال بخش علامرودشت به اتوبان جم ـ فيروزآباد گفت: پيمانكار اين بزرگراه مشخص شده و شركت نصر كار بزرگراه را از علامرودشت به اتوبان انجام مي‌دهد.

.::علامرودشت ایرانسلی شد::.

شبکه ایرانسل در علامرودشت راه اندازی شد...

با کامل شدن چند درصدی پوشش شبکه ایرانسل در شهر علامرودشت توزیع کارت شارژ و سیم کارت در این شهر آغاز شد.

"متن کامل خبر موجود نیست که در صورت تهیه گزارش کامل ثبت خواهد شد."

نقد و بررسی:

توی اتاق خودم پام رو روی پام انداخته بودم و داشتم چرت میزدم که یهوئی گوشیم زنگ خورد و با صدای یکی از دوستام که داشت از شدت هیجان میترکید و پشت خط ایرانسل ایرانسل میکرد خواب از سرم حسابی پرید.اولش باورم نمیشد ولی بعدا فهمیدم که بعلهههه بالاخره ما هم ایرانسلی شدیم و حسابی ذوق کردم.

 خوب خدا رو هزار مرتبه شکر میکنیم که بالاخره یکی از هزاران آرزوهای محال مردم علامرودشت رو به واقعیت پیوند داد.بعد از خبر افتتاح دانشگاه آزاد اسلامی واحد علامرودشت فکر کنم این دومین خبری باشه که در طول این چند ماه مردم بخش رو شکه کرده و حسابی ذوق زده شدند.

بعد از سالها انتظار و آرزو بالاخره آنتن دهی سیم کارت ایرانسل در علامرودشت امکان پذیر شد. البته البته و البته.....

ایرانسل به شرط بالا رفتن بر روی پشت بامها!!!

حتما تعجب کردین.آره درسته.باید تا حالا فهمیده باشین که هر چیزی که واسه این بخش پر جمعیت راه اندازی میشه هزار و یک مشکل باید داشته باشه و به قولا آسه آسه آسه باید شاهد پیشرفت منطقه باشیم ولی خداییش کاچی به هیچی...

دیگه میتونیم به جای خریدن هدیه یا کادو گرون قیمت واسه دوستان یا همسرمون یه ده بیست تایی کارت شارژ 1000 تومنی ایرانسل یا سیم کارت5000 تومنی کادو پیچ کنیم.اینجوری هم زیاد ضرر نمیکنیم و هم اینکه هدیه کلاس بالایی خریدیم.

اونطور که دوستان پیام دادن مثل اینکه آنتن دهی توی خود مرکز بخش،کمالی،دهنو و روستاهای روگیر خوب هست.مردم روستاهای تمرویه،چهارطاق،کتک،خیرگو و بقیه روستاها هم باید جهت دریافت آنتن قوی ایرانسل که مشخص نیست بردش داره از طرف بیرم میاد یا علامرودشت بر روی پشت بامها یا هر جای بلند دیگه ای رفته تا بتونند از امکانات این شبکه استفاده کافی روببرند.

حالا این رو توی ذهن خودتون تصور کنید که ساعت 2 نصفه شب سر و صدای یکی از همسایه ها رو میشنوید که داره بلند بلند صحبت میکنه و وقتی نگاه میکنید میبینید خودشو به یه بدبختی از تیر چراغ برق بالا کشونده و داره از سیم کارت ایرانسلش کمال بهره رو میبره.خوب دیگه کاریش نمیشه کرد.

من خودم که شانس اینترنت رو نداشتم و با شنیدن خبر راه افتادن ایرانسل دلم رو به اینترنت سیم کارت خوش کردم ولی انگاری هیجانش به افتادن از بلندی نمی ارزه.به هر حال خوش به حال بچه هایی که ایرانسل توی روستاهاشون به راحتی آنتن میده و میتونن از امکاناتش حسابی استفاده کنند.قدر این فرصت خوب رو بدونین و در ظمن...

مواظب جیب مبارک باشین که زیادی پول کارت شارژ ندین.

             

.::میلاد سراسر نور امام هشتم مبارکباد::.

یک رویداد بی نظیر:۸/۸/۸۸ روز میلاد امام هشتم

با عرض سلام و خسته نباشید دوباره خدمت تمامی شما دوستان و بازدیدکنندگان گرامی وبلاگ بچه های علامرودشت.

شاید خیلی از شماها تا به حال متوجه نشده باشین ولی اگه اين روزها تقويم هاي هديه اي که از جانب دوستان به دستتون مي رسه رو خوب نگاه کنيد. شايد شما هم پديده اي در آن بيابيد...
پديده عجيبي که شايد بشه اون رو پديده سال 88 عنوان کرد.

درست در تاريخ 8/8/88 ميلاد بزرگ مردي را به جشن مي نشينيم که هشتمين فرزند از خاندان عصمت و طهارت عليهم السلام است.

روز 8/8/1388در تقويم هاي خورشيدي و رسمي ايران با ولادت حضرت امام رضا(ع)هشتمین امام شيعيان مقارن شده و در اين روز ايرانيان مسلمان با برپايي مراسمهای متنوع،ميلاد هشتمين امام خود را جشن خواهند گرفت.

با اين وصف شايد بتوان پيشاپيش نام سال جديد را از تقويم خورشيدي ايران حدس زد.این روز بسیار بزرگ و عزیز رو به تمامی شما ایرانیان خصوصا شما مردم خونگرم جنوب فارس تبریک عرض میکنم.

پاینده و سرافراز باشید

******

سالها تاریخ شمسی گشت و گشت

               شادمان شد تا شنید این سرگذشت

                                     روز میلاد امام هشتم است

                                                   هشت هشت جمعه هشتاد و هشت

جهت بزرگنمایی و باز شدن هر عکس در صفحه جداگانه کلید شیفت را گرفته و بر روی هر تصویر کلیک کنید

www.Alamarvdasht.blogfa.com

اینترنت یا...

اینترنت پر سرعت علامرودشت:(داشتن عمر نوح و صبر ایوب)

با عرض سلام و خسته نباشيد از تمامي شما دوستان و همشهريان عزيزي که از وبلاگ خودتون ديدن مي کنيد...

راستش در پاسخ به سوال همه شما عزيزان که هم ايميل زديد و هم توي قسمت نظر سنجي و تابلو گفتمان وبلاگ اعلام کرديد در رابطه با اينکه چرا مطالب وبلاگ کم هست و  مطالب وبلاگ رو به روز رساني نميکنم...اين مطلب رو بخونيد و خودتون قضاوت کنيد.

 بايد بگم که همه مي دونيد منطقه با مشکل بزرگي به نام اينترنت مواجه هست که متاسفانه و متاسفانه و متاسفانه با خواهشها و درخواستهاي ما هم به جايي نرسيده و هنوز که هنوزه با مشکل بزرگ سرعت و قطعي اينترنت مواجه هستيم...

خوب اين هم خودش کاملا مشخصه که سرور اينترنتي که ديتاي اون از يه جاي ديگه گرفته شده باشه به چه صورت ميشه....خودتون حساب کنيد لامرد خودش با چه مشکلي در رابطه با سرعت مواجه هست و با وجود اين همزمان داره به چند منطقه از جمله اشکنان-وراوي و علامرودشت هم با داشتن سرعت کم خودش پهناي باند ميده و اين مناطق رو به اصطلاح پوشش ميده.ولي چه پوششي که نبودن اينترنت بهتره تا بودنش.دلمون خوش بود يه مدت که اينترنتمون راه افتاده ولي.....

با خوشحالي مياي واسه اينکه به شبکه ملعون جهاني وصل بشي و هزينه هات کمتر بشه يه کارت اينترنت علامرودشت ميگيري و با دلخوشي کانکت ميشي و يکدفعه ميبيني که چند تا ارور مختلف که يکي از چند تاش ۶۹۱ هست جلوي روت سبز ميشه و وقتي ميري درمورد اين پيغام ميخوني ميفهمي که کارتت اعتبار نداره و بايد بندازيش دور!!!

واقعا اين مشکلات رو کي بايد حل کنه و پاسخگو باشه؟

همون بهتر که قيد هزينه ها رو بزنيم و به ناچار از کارتهاي اينترنت خود لامرد و لار استفاده کنيم تا کارمون راه بيفته و بتونيم به اصطلاح کمي آنلاين و به روز باشيم...

و اين چنين است که هنوز هم بايد به جاي پيشرفت شاهد پس رفت منطقه باشيم و چنين است که علامرودشت را به جهانيان مي شناسانيم و معرفي مي کنيم.

www.Alamarvdasht.coo.ir

به علت کندی سرعت و قطعي اینترنت علامرودشت

این وبلاگ تا اطلاع ثانوی به روز رسانی نمی شود.

.::رمضان کریم::.

ماه مهمانی خدا مبارک...

ماه مبارک رمضان

ماه رمضان در لامرد و علامرودشت، حال و هواي خاصي دارد كه ياد آور معنويت و صميميت براي همه ساكنان است. آناني كه از كودكي خاطرات شيرين رمضان ، افطار و سحر را در كام جان خود چشيده اند، به ياد آن روزها روزه داري را سنتي پر از آرامش و صفاي روحي مي دانند. در اين ماه تا پاسي از شب، صداي روحبخش تلاوت قرآن از حسينيه ها به گوش مي رسد، مردم پس از خوردن افطاري كه معمولاً « رشته كو » غذاي مرسوم آنست (يعني رشته دست سازي كه با پلو آميخته مي گردد) و صرف برخي شيريني جات مانند نشاسته، كسترد، لگيمات«شبيه زولبيا و باميه» كه نوعي شيريني محلي است، به حسينيه ها رفته و دور هم نشسته و قرآن تلاوت مي نمايند، در اين مراسم معمولاً با آجيل، قليان و چاي از مردم پذيرايي مي شود. ذكر اين نكته لازم است كه در لامرد ، پس از اذان مغرب، ابتدا نماز به جماعت خوانده و بعد افطار و شام خورده مي شود كه اين نشان دهنده سابقه مذهبي و سنتي اهالي اين شهر مي باشد. در شبهاي قدر ماه مبارك رمضان، مراسم قرآن خواني شور و معنويت ويژه اي دارد  پس از قرائت قرآن دعاي افتتاح خوانده شده و سپس دعاي «جوشن كبير» قرائت مي گردد و تا هنگام سحر مراسم همچنان ادامه دارد.

فضایل ماه خدا 

آمادگی برای میهمانی خدا

آداب افطار کردن

آداب روزه‌داری

خطبه‌های معصومین در باب ماه مبارك رمضان

دعاهای قرآنی

رمضان؛ قطعه‌ای از بهشت

گوهر معرفت

راز و نیاز با حضرت دوست (صوتی)

روایاتی در باب گناه و بندگی(صوتی)

ویژه‌نامه‌های گذشته

تصاویر ویژه متحرک

تصاویر ویژه

Screensaver

www.Alamarvdasht.coo.ir

دریغا ای دریغا ای دریغا

 

بسم الله الرئوف

میر حسین موسوی: 

من برای جلوگیری از قانون شکنی و حفظ کرامت انسانی به میدان آمدم.

میرحسین موسوی آقا سید عزیز سلام...

 خودت بهتر می دانی که چه روزهای سختی بر ما گذشت، روزهایی که جز غم خوردن و سکوت، راهی و چاره ای نداشتیم. همه چیز برایمان سوال برانگیز شده بود، آرمان، آزادی، انقلاب، قانون، کرامت و هزار و یک واژه خوب و مقدس دیگر. کارمان شده بود اینکه، زانوان غم بغل بگیریم و آرام در خلوت شبهامان اشک بریزیم، ... تا آنکه خبر آمدنت را شنیدیم، باورمان نمی شد، فکر می کردیم دیگر کسی باقی نمانده، کسی که حرف های ما را بشنود، کسی که دردمان را بفهمد، خبر آمدنت نور امید بود در دلهای گرفته مان، شال سبزت پشت و پناهمان، و حرف هایت، تمام دل خوشیمان. روز و شب برایت می دویدیم و تبلیغ می کردیم، بازوبند سبز بر بازویمان، نامت بر زبانمان و حرف هایت مایه ی امیدمان بود، چه روزهای پر تلاش و خوبی بود. اما ... وقتی نامه ی سرگشاده ات را به آقا، آنهم دو روز مانده به انتخابات دیدیم، تنمان لرزید، آخر چرا باید حرف هایت را در قالب یک نامه ی سرگشاده می زدی؟ می گفتند: یعنی می خواستی بگویی مردم! بدانید که من به او گفتم ؟!؟! خیلی ها شک کردند ،اما من گفتم حتما نیتت خیر بوده، حتما اشتباه شده، حتما ... ، حتما ... ، حتما ... ما صبح و شب برای موفقیت تو، موفقیت خودمان، موفقیت حرف ها و آرمانهایمان، دعا کرده بودیم، اما نتیجه انتخابات همه ی ما را مبهوت کرد، باورمان نمی شد، ولی تو خیلی زود گفنتی که به نتیجه انتخابات اعتراض داری، نور امید در دلمان روشن شد، شاید واقعا اشتباهی شده باشد و تو رأی بیاوری، این تمام امید ما بود! بعد، از خودت شنیدم که گفتی دولت حاکم تقلب کرده، دیکتاتوری است، حق مردم را خورده اند و هزار و یک جور اتهام دیگر، نمی دانم چرا یاد حرف هایت در آن شب مناظره افتادم که گفتی: چرا دیگران را متهم می کنید در حالیکه هنوز در مراجع رسمی و قضایی اثبات نشده؟ حالا خود تو، هنوز هیچ چیزی اثبات نشده، داشتی متهم می کردی! دیگر برایم سوال برانگیز شده بودی، نکند ما اشتباه کرده بودیم، حرف هایت، شعارهایت، اما نه! هنور برای نا امید شدن زود بود، آخر تو همه ی امیدمان بودی. اعتراضات مردمی شروع شد، ما به هر جان کندنی بود، خبر برنامه هایت را می گرفتیم و حاضر می شدیم، البته برایمان سوال بود که چرا این راهپیمایی ها را بدون داشتن مجوز قانونی انجام می دهی، آخر یکی از دغدغه هایت قانون گریزی بود و حالا، خود تو، به بهانه اینکه حق ملت خورده شده، داشتی قانون را زیرپا می گذاشتی!!!! اخبار اغتشاشات و تخریت اموال مردم به گوشمان می رسید، ما که نبودیم، می دانستیم رفقای ما هم نیستند، پس حتما یک عده سودجو داشتند از اعتراضات و راهپیمایی های آرام ما سوء استفاده می کردند! برایم سوال شده بود که کارمان درست است یا نه؟ تا اینکه شنیدم آقا در دیداری به تو گفته اند: که جنس شما ازاینها نیست، کارها را فقط از راه قانونی دنبال کنید. خوشحال شدم، از اینکه اقا اینقدر خوب میر ما را می شناسد و حساب او را از این نامردها جدا می کند، چقدر خوب بود، اما تمامی خوش بینی هایم فرویخت وقتی فهمیدم، فردای آن روز (دوشنبه)، باز هم در راهپیمایی شرکت کرده ای و گفته ای: تا انتخابات باطل نشود، کوتاه نمی آیی! دیگر توجیه کارهایت برایم سخت شده بود. برایم باور کردنی نبود که موسوی پیرو خط امام، اینطور آشکارا مقابل حرف های آقا بایستد، دیگر در راستی و درستی و صداقت حرفها و شعارهایت، شک کردم! وقتی خبر وقایع کوی دانشگاه را از قول خود بچه های کوی شنیدم، داشتم دیوانه می شدم، آخر بچه ها بعضی از طرفداران شما را در حال انجام آن کارهای به دور از انسانیت و کرامت دیده بودند. تازه برایم سوال شد که چرا باید اعضای اصلی انجمن اسلامی دانشگاه تهران، که در آن زمان وقایع 18 تیر 78 و آن اتفاقات اسفناک هتاکی و توهین به مقام معظم رهبری، در خرداد 82 ، از عاملان اصلی آن رخدادها بودند، حالا اعضای اصلی ستاد انتخاباتی تو باشند؟ و باز هم داستان، همان داستان اغتشاش است و کوی دانشگاه و بی حرمتی به رهبر؟ باورش برایم سخت بود که همه اینها، اتفاقی باشد! بعد از تلویزیون دیدم که آقا در گفتگو با نمایندگان کاندیداها گفتند: «حساب شماها از اغتشاش کنندگان جداست.» آنوقت شما فردای آن شب، بیانیه دادی که کشته شدگان در اغتشاش، آن هم در وقتی که در حال حمله به یک مرکز نظامی بوده اند، شهید هستند و برایشان دستور تجمع و راهپیمایی و سوگواری دادی! آقا سید ... دیگر برایم مسلم شد که تو اعتقادی به ولایت فقیه و آقا نداری! اینکه رهبر هر چه می گوید تو درست به خلاف آن عمل می کنی! اینکه احتمالا بصورت کاملا اتفاقی، شرکت کنندگان در راهپیمایی های آرامت، نسبت به آقا شعار می دهند! اینکه نامه ی سرگشاده به رهبر می نویسی، اینکه خلاف قانون عمل می کنی و اینکه ها و اینکه های دیگر، نگو نیتت خیر است، که باورم نمی شود! نگو برای قانون و کرامت آمده ای که دروغ است! نگو پیرو خط امام هستی، نگو ... ، نگو ... و نگو! راستی دلم را شکستی و قلبم را به درد آوردی. حالا دیگر سوالهایم زیادتر هم شده، اینکه آقای هاشمی رفسنجانی نامه ی سرگشاده به آقا می نویسد؟ علت سفر ایشان به قم؟ سکوت خیلی ها؟ و سوال های بسیار دیگر. وای چقدر سخت است باور اینکه تو و برخی، همه چیز، حتی رهبری را هم فدای برنامه هایتان می کنید. آقا سید ... ! دوباره به کنج خلوتمان خزیده ایم و زانوی غم بغل گرفته ایم، اما عمق جانمان آنقدر خشک و ترک خورده است، که اشکی هم برای ریختن نداریم، تا قبل از این دلمان به داشتن آقا و رهبرمان خوش بود، حالا تو همان را هم می خواهی از ما بگیری؟ آقا سید ... ! کاش هیچگاه نمی آمدی، کاش همان جا در خاطراتم، پیش امام و مردان جنگ می ماندی، کاش از تبار حسین نمی بودی، کاش حرفی از امید نمی زدی، آخر تو داری، همه ی امید و آرزویم، همه دل خوشی ام را از من می گیری! آقا سید ... ! برو! برو تا همه چیزم را در تو از دست ندهم. برو تا اعتقاداتم برایم بماند. برو تا آقایم برایم بماند. برو! و من را با غم این روزها تنها بگذار. برو تا با خودم خوب بیاندیشم، که چرا باید تو و یارانت اینطور کنید؟ چرا باید غصه های زمانه، با من آن کند که پشت سر هر کسی و هر حرفی راه بیافتم، آن هم کسی که هیچ اعتقادی به اعتقادات من ندارد. آقا سید ... ! این را بدان که من نمی گذارم، یکسری اینطور بر باورها و اعتقاداتم حمله کنند. آقا سید ... ! بدان که ما ادعای پیروی خمینی را نداریم و چون شما با او نبوده ایم، اما از او آموخته ایم که بر سر اعتقاداتمان بایستیم تا پای جان! آقای پیرو خط امام! بدان که در اندیشه امام، ولایت فقیه، جزء اعتقادات است.

 خداحافظ

.::آداب و رسوم ماه محرم::.

.::آداب و رسوم ماه محرم در لامرد و علامرودشت::.


عزاداري محرم

در دهه اول محرم، در لامرد و علامرودشت نيز مانند بقيه شهرهاي ايران مراسم سوگواري سالار شهيدان برگزار مي‌گردد، مردم هر ظهر و شب در حسينيه ها و مساجد جمع شده و مردان مشغول سينه زني و روضه خواني گشته و زنان به طور جداگانه در مكانهاي مخصوص خودشان كه معمولاً طبقه دوم مسجد و حسينيه است به نوحه سرايي مي پردازند. در روز نهم محرم يعني روز تاسوعا، دسته هاي سينه زني همراه با مداحان، با شور خاصي از روستاها و بخشهاي اطراف به مركز شهر آمده و تا هنگام ظهر همچنان از شهداي عاشورا مي خوانند و مي گريند و بر سينه مي زنند تا تجديد عهدي ميان خود و امامشان کرده باشند و پس از آن هر دسته به حسينه خود بازگشته و ناهار را ميهمان سفره امام حسين (ع) مي شوند. شب همان روز يعني شب عاشورا به گلزار شهدا مي روند و مراسم سوگواري در آنجا نيز با شكوه و جلوه هاي ويژه برگزار مي شود و پس از آنكه مراسم ظهر عاشورا نيز به اتمام رسيد، شام غريبان را در حسينيه ها در حاليكه شمع روشن كرده و آرام مويه سر مي دهند برگزار مي نمايند.
منبع: كتاب آداب و رسوم

تعزيه و شبيه خواني محرم

يکي از جلوه هاي هنر در اين منطقه، برگزاري مراسم تعزيه يا شبيه خواني است، مردم كه از روزگاران پيشين نسل به نسل و سينه به سينه وقايع عاشورا را به يكديگر منتقل كرده و شنيده اند، در اين مراسم رشادتها و شجاعتهاي اصحاب امام حسين(ع) را عملاً مشاهده نموده و دلهاي خويش را به زلال عاشورا مي سپارند تا با قطره اشكي قلب و جان خود را صيقل دهند. در هر تعزيه تعدادي از افراد ايفاي نقش مي كنند كه به هر يك از آنها نسخه اي شامل متن سخنان هر يك از اصحاب امام حسين (ع) تحويل داده مي شود، اين نسخه ها متن كاملي است به صورت نظم كه حاکي از هنر شعر قديم ايراني است و كارگردان اين مراسم به «نسخه گردان» معروف است و در واقع اوست كه به هر شخص اعلام مي كند كه چه وقت و چگونه نسخه اش را بخواند، تعزيه خوانها همه مرد هستند و نقش زنان را نيز همچنين مردان در چادر و نقاب اجرا مي كنند.

هر كدام از تعزيه ها مانند روضه خواني به مناسبت شهادت يكي از شهداي مشهور عاشورا برگزار مي شود، كه عبارتند از تعزيه امام حسين(ع) «معروف به تعزيه شير» ، حضرت عباس(ع) ، علي اكبر(ع)، اسارت و ... غير از ايام محرم كه تعزيه هر روز برگزار مي شود، مواقع ديگر بر اساس نذر افراد تعزيه هايي نظير: ختم انعام «شامل آمدن قاصد از كربلا به مدينه و خبر دادن به وليد حاكم مدينه در روز يازدهم محرم، شام غريبان(شب يازدهم محرم)، تعزيه ورود به شام (شامل گفتگوي اهل بيت در راه كربلا تا شام)، تعزيه شهادت امام رضا (ع) «كه به ندرت برگزار مي شود»، تعزيه مختار (بيان انتقام مختار و مجازات قاتلان امام حسين (ع)) و ساير تعزيه ها مانند تعزيه احمد صفوان و ... اجرا مي شود، هزينه هاي تعزيه از محل نذورات مردمي تأمين مي گردد.
منبع: كتاب آداب و رسوم

سينه زني

سينه زني در ايام محرم از شب چهارم يا پنجم معمولاً در تمام حسينيه ها شروع مي شود . البته بعضي از روستاها از همان شب اول اين مراسم را انجام مي دهند . نوحه خوانان اشعاري در رثاي امام حسين(ع) خوانده و جوانان و نوجوانان نيز به سبك «بوشهري» دايره اي بزرگ تشكيل داده و با چرخيدن و خم و راست شدن به سينه زني مي پردازند. در انتهاي مراسم سبك سينه زني عوض مي شود . و سبك «واحه» اجرا مي‌شود. با شروع اين بخش افراد مسن به علت عدم توانايي از دايره خارج مي شوند. تا ديگران مراسم را اجرا كنند. جوانان همراه با خم شدن ، يك دست را به پايين برده، و آن را رها مي كنند و دست ديگر را روي شانه فرد كناري خود مي گذراند ، هنگامي كه سر و سينه پايين مي آيد دست را محكم به سينه مي كوبند. همه اينها با آهنگ نوحه و سنج و طبل همانگي دارد.
منبع: كتاب فرهنگ عامه مردم لامرد


 زنجير زني

در مراسم عزاداري محرم بيشتر سينه مي زنند و كمتر زنجير مي زنند. سبك زنجير زني در گذشته بيشتر به شيوه شيعيان كشورهاي «خليج»، از جمله بحرين بوده است. در اين مراسم مردان لباسهاي خود را از پشت محل برخورد زنجير مي بريدند و دكمه مي زدند. هنگام شروع مراسم دكمه ها را باز كرده، طوري كه زنجير به ناحيه كتف برهنه اصابت مي كرد. در بعضي نواحي نيز تيغهاي كوچك به سر هر رشته زنجير مي بستند كه با اصابت به ناحيه «كتف» باعث جاري شدن خون مي شد. امروز سبك زنجير زني از تنوع بيشتري برخوردار است. عزاداران در دو صف در مقابل هم حركت مي كنند. نوحه خوان در ميان دسته راه مي رود ، زنجير زنان همنوا با صداي سنج و طبل و نوجه زنجير مي زنند.
منبع: كتاب فرهنگ عامه مردم لامرد

.::استقبال با شکوه مردم علامرودشت از 3 شهید گمنام::.

.::شهدای گمنام علامرودشت::.

به روي سنگ قبرم اسمم را ننويسيد، مي خواهم همچون دهها شهيد ديگر گمنام باقي بمانم؛ اگر خواستيد فقط اين جمله را بنويسيد: 

پر كاهي تقديم به آستانه كبريايي الله "

 

هر شهید گمنام نشانه ای از یك خانواده منتظر ، نشان ازیك مادر چشم به راه و نشان از یك انتظار بی پایان

 

هو الشهید

مصاحب خوب سالهای عشق و حماسه!

دیروز معبری بود به سمت طوبای عبودیت .مردانی که با کلماتی از جنس عاشورا تکلم می کردند  تا سراج منیری باشند فراروی فرداها

وامروز برآنیم که ضریح پلاک های غبار گرفته شان را با گلاب ارادت ، شستشو دهیم

چشمهای بارانی چه خوب معنی میزبانی شهدا را می فهمند

حضور شما در مراسم تشییع و تدفین پیکرهای مطهر 3 شهید گمنام دفاع مقدس لبیک به عشق بود و حریت

 

حسینی نژاد-خیرگو

پایگاه اطلاع رسانی بچه های علامرودشت

 

پيكرهاي مطهر سه شهيد گمنام دفاع مقدس روز جمعه بر روي دستان مردم شهيدپرور علامرودشت تشييع و به خاک سپرده شد.

به گزارش وبلاگ بچه های علامرودشت،دراين مراسم باشكوه پيكرهاي مطهر سه تن از شهداي گلگون كفن هشت سال دفاع مقدس در آستانه سالروز شهادت دخت نبي ‌مكرم اسلام، حضرت فاطمه زهرا ) س )،بر روي دوش مردم ولايت مدار بخش علامرودشت تشييع و به‌خاك سپرده شد.

فرماندهی سپاه علامرودشت در گفت و گوی تلفنی افزود: اين شهيدان گمنام در مناطق عملياتي والفجر مقدماتی، بدر و خيبر به فيض شهادت نايل شده‌اند و پيكرهاي اين شهداي گمنام سالهای61/62 و63 توسط گروههاي تفحص پيكرهاي شهدا، كشف شده است.

مراسم تشییع شهدا روز جمعه صبح 17 خرداد جاری از مرکز شهرستان لامرد آغاز و در مسیر خود پس از گذشت از سطح علامرودشت به طرف مرکز بخش ختم و به پایان رسید.

در مسیر نسبتا طولانی این مراسم مردم شهید پرور علامرودشت از کلیه روستاها با استقبال بی نظیر خود ارادت و اخلاص خود را به اجرا گذاشتند.

 

اين شهداي گلگون كفن در تپه نورالشهداء شهر علامرودشت به خاك سپرده شدند.

در آيين تشييع پيكر اين شهداي گمنام جمعي از مسوولان شهرستان و اقشار مختلف مردم بخش علامرودشت شركت داشتند.

 

مراسم وداع با شهداء نيز ساعت 20، همان شب برگزار شد.

همچنين، قرائت قرآن و نيايش، سخنراني، مداحي و... از ديگر برنامه هاي اجرايي در این مراسم با شکوه بود.

 

از اين پس مردم سطح بخش علامرودشت عطرپاك شهيدان را بيش‌از پيش در فضاي خانه های خود حس خواهند كرد و با بهره‌مندي از روحانيت و معنويت شهدا در راه توسعه و تعالي ميهن اسلامی گام برمي‌دارند.

 

تصاویری از مراسم استقبال و تشییع

شهدای گمنام علامرودشت

 

جهت بزرگنمایی هر عکس کلید شیفت را

نگه داشته و کلیک کنید

  

استقبال مردم خیرگو

استقبال مردم خیرگو

لحظه تدفین شهدا محل دفن شهدا
استقبال مردم خیرگو استقبال مردم خیرگو
لحظه تدفین شهدا استقبال مردم خیرگو
استقبال مردم خیرگو استقبال مردم خیرگو
 بچه های علامرودشت

Alamarvdasht.coo.ir

.::معرفی کامل بخش علامرودشت::.

 ::وجه تسمیه علامرودشت::.

در مورد وجه تسمیه علامرودشت و اینکه علامرودشت از کجا نشات گرفته شده،اطلاع مستدل و مستندی در دست نیست.احمد اقتداری در بیان نام علامرودشت چنین آورده((به نظر می آید که نام علامرودشت از دو جزء الا و مرودشت ترکیب یافته باشد و کلمه الا باقی مانده از نام الار که در تاریخ تبری از آن سخن رفته است بوده و مرودشت به معنی دشت مرو (مرو نوعی گیاه است) باشد و امروزه هم در شمال شیراز ناحیه ای به همین اسم خوانده می شود و همان جلگه تخت جمشید است و اگر قبول کنیم که الامرودشت الار ممیزی برای شناسایی مرودشت شمال شیراز از مرودشت جنوب فارس بوده است،بدین جهت املاءکلمه الامرودشت با (ع) یعنی (علامرودشت) آن طور که امروزه مینویسند شاید درست نباشد.))

گروهی معتقدند که نام علامرودشت برگرفته شده از نام دو برادر به نامهای الا و مرودشت بوده که در زمانهای بسیار دور در این دشت زندگی می کرده اند اما تعدادی نیز معتقدند که املاء علامرودشت به صورت (اعلاءمرودشت)به معنای دشت مرو برتر و بالاتر می باشد.

این افراد معتقدند که اصلیت این مردم از مرودشت شیراز بوده که به این منطقه مهاجرت کرده اند و سرزمین تازه خود را اعلاءمرودشت یعنی بهتر از مکان اولیه خود که مرودشت بوده نامیده اند اما گروهی نیز اعتقاد بر این دارند که به دلیل وجود گیاهی دارویی(مرو تلخ) به مقدار زیاد در این دشت، این منطقه را دشت مرو و الا را نیز ممیزی از مرودشت شمال شیراز به آن افزوده اند و به الامرودشت معروف گشته است.

اگر نگاهی به معانی لغوی علامرودشت داشته باشیم تا حدودی بهتر می توان به دیدگاهی جامعتر از نام علامرودشت دست یافت.

علاء که شاید صحیح تر اعلاء باشد به معنای بالاتر و برتر و نوعی وجه تمایز و برتری نسبت به چیزی هم نوع را می رساند.

مَرو=نوعی گیاه خوشبو می دانند و استفاده دارویی دارد و احتمالا همان موره تَهل=Mowretahl می باشد که در کوه دیده می شود و در فرهنگ لغت دهخدا به مرماهوس معروف است که اهالی از آن استفاده دارویی می برند.دشت نیز به سرزمین هموار میان دو کوه گفته می شود که در مورد علامرودشت نیز صدق می کند.پس با توجه به این تعاریف اعلامرودشت به معنای دشت بهترین مرو می باشد و هیچ گونه ربطی به مرودشت شمال شیراز پیدا نمی نماید.

اما آنچه از سندهای با بیش از سیصد،چهارصد سال قدمت بر می آید نام علامرودشت،به صورت اعلامرودشت بوده است به طوری که طبق سند موجود تا 50 سال پیش نیز بدین ترتیب(اعلامرودشت) نوشته میشده است.

.::موقعیت جغرافیایی،حدود و وسعت::.

منطقه علامرودشت در جنوبی ترین شهرستان استان فارس و در شمال آن شهرستان(لامرد) میان 27:30 تا 28 درجه عرض شمالی و 52:30 تا 53 درجه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار دارد.از شمال به بخش خنج لارستان،از جنوب به لامرد و مهر،از شرق به بخش بیرم لارستان و از غرب به بخش گله دار مهر محدود می گردد.

مساحت علامرودشت 1240 کیلومتر مربع و طبق آخرین سرشماری عمومی جمعیت آن چهارده هزار نفر می باشد.مرز طبیعی علامرودشت در شمال،کوههای حوا و تنگ خور،در جنوب کوه نر و در غرب کوه ظالمی می باشد که این سرزمین را از نواحی اطراف جدا می کند.این بخش با ارتفاع تقریبی 455 متری از سطح دریا،در ناحیه گرم و خشک قرار دارد.

 

ناهمواریهای علامرودشت

 

امتداد كوههاى زاگرس جنوبى به ناحيه علامرودشت امتداد يافته و اين دشت را در ميان گرفته است. ارتفاعات علامرودشت داراى پوشش گياهى مناطق گرمسير بوده و در فصول بارندگى مراتع مهمى جهت دامداران مى باشد.

اين ارتفاغات عبارتند از :


الف:كوه شمالى
اين كوه از مشرق تا شمال غربى علامروشت به نام كوه مَرز و ادامه آن كوه تنگ خور ناميده مى شود مرتفع ترين نقطه در كوه مرز 1298 متر و در كوه تنگ خور 1463 متر ارتفاع دارد.قسمت شمالى اين رشته كوه به كوه    هوا معروف مى باشد،اين قسمت داراى منابع قابل توجه گاز و درختان و گياهان دارويى بوده و آب و هواى مطبوع دارد.چنانكه پاول شواتس در جغرافياي تاريخىفارس از اين كوه به عنوان كوه «هَبا» ياد كرده،آورده اند ((شايد بشود هنجان را با كوه هبا (هوا) مقايسه كرد كه نقشه هاى فارس آن را درناحيه اسير واقع در جنوب غربى خنج ذكر مى كنند.)) در قسمت شرقي كوه هوا نيز چاه هاي گاز شانول يك

و دو قرار دارد كه مي تواند نقش موثري در پيشرفت و آباداني اين منطقه داشته باشد. 

                  

ب:كوه جنوبى
كوه جنوبى و جنوب غربى علامرودشت به كوه نر معروف بوده و ادامه آن در قسمت غربى به كوه ظالمي معروف است.  در فارسنامه ناصرى پيرامون وجه تسميه اسير گله دار چنين آمده: ((چون دو كوه كه عبور از آنها دشوار است،در دو جانب آن بلوك (اسير) افتاده، شمالى آن را گردنه كافرى و جنوبى را ظالمى گويند. در ميان مردم مشهور است ميان كافر و ظالم، اسير است و اين بلوك از گرمسيرات فارس هست.)) و در جايى ديگر در توصيف كوه  ظالمى مينويسد: ((بلوك اسير و بلوك گله دار در جانب جنوب اين كوه (ظالمى)است و بلوك علامرودشت در جانب شمال براى دشوارى عبور كاروان، اين كوه را ضرب المثل كرده اند.((مرتفع ترين قسمت اين كوه در فاصله ميان شهر علامرودشت تا روستا ى كمالى مى باشد كه بلند ترين نقطه اين كوه 1694 متر ارتفاع دارد.روستاهاى علامرودشت هم چون حلقه هاى زنجير در دامنه شمالى اين كوه قرار گرفته اند.اين كوه نيز سرشار از منابع طبيعى و زير زمينى هم چون گاز، گياهان دارويى و...مى باشد و در سالهاى نه چندان دور به عنوان يكى از منابع اصلى تامين كنند ى مايحتاج مردمان اين دشت بوده است .

 

.::مشخصات اقليمي و آب و هوا::.

الف:آب هوا

 

 از آنجايى كه بخش علامرودشت در جنوب استان فارس و ناحيه گرم و خشك قرار گرفته است،داراى دو فصل گرم و خشك و معتدل و خشك مى باشد كه فصل گرما بيش از نيمي از سال را شامل مي گردد.به دليل تابش عمود خورشيد در فصل تابستان  در اين فصل و بخصوص در ماه هاى تير و مرداد گرماى شديدي حكمفرماست و به دليل نزديكى به دريا گاهى بسيار شرجى مى شود بطورى كه روند زندگى جانداران را كند مي نمايد .

 

ب:درجه حرارت

 

در اين منطقه اكثر فصول هوا گرم و درجه هوا بالا مى باشد به طورى كه از خرداد ماه و گاهى اواخر ارديبهشت گرما شروع شده و تا مهر ماه ادامه مى يابد.در اين دوره حداكثر درجه هوا به حوالى 50 درجه سانتى گراد مى رسد. در دوره ديگر كه از اواسط فصل پاييز تا پايان فصل زمستان طول مي كشد،درجه هوا معتدل و خشك بوده و حداقل آن به 7/5 درجه و گاهى بايين تر ميرسد گرمترين ماههاى سال در منطقه تير و مرداد و سردترين ماه ها، دى و بهمن مى باشد .

 

ج:ريزشهاى جوى


منبع و عامل اصلى اكثريت بارشهاى نواحى جنوبى فارس من جمله علامرودشت همانند ديگر نقاط كشور تابع اوضاع جوى است كه از طرف درياي مديترانه به سوى شرق مىآيد. بيشتر باران سالانه در ماههاى معدودى از سال كه معمولا دى و بهمن ماه  است مى بارد. نوع بارش نيز  بيشتر به صورت رگبارهاى كوتاه و شديدى است كه گاهى سيلابهاى شديدى نيز به وجود مي آورد.

 

خَمينَه:در فصل تابستان بر اثر وزش بادهاي موسمي رگبارهاي پراكنده اي باريده مي شود كه چندان قابل توجه نمي باشد.به اين نوع بارندگي در زبان محلي خمينه(Khaminah) گفته مي شود كه گاهي به مزارع كشاورزي آسيب رسانده  و باعث خراب شدن آب بركه ها و آب انبارها مي شود.

 

 د:بادها

 منطقه علامرودشت به دليل قرار گرفتن در ناحيه گرم و خشك،در معرض بادهايي قرار دارد كه كهن مردان اين ناحيه به كمك تجربه ى سالها مبارزه با طبيعت هر كدام را نامى نهاده و عملكرد هر باد راچنين شرح مى دهند:

 

 

لف):باد شمال(Shomal):كه از جهت شمال غربى جغرافيايي مي وزد وجود نشانه عدم يا پايان بارندگي مى باشد.

 

ب):باد كوش(Kowsh):كه باران آور مى باشد و هر گاه اين باد كه معمولا عصرها بيشتر ديده مى شود در فصل زمستان بوزد با خود باران مىآورد و مردم خود را آماده بارندگى مي كنند.اين باد از جهت جنوب شرقى وزيده مي شود.

 

ج):باد گهدوم(Gahdom):كه از جهت شمال جغرافيايي مى وزد و به آن،باد«طشتك فروش»مي گفتند.زيرا اين باد نشانه عدم بارندگى در آن سال مى باشد و مردم جهت امرار معاش كه اكثريت وابسته به بارندگى سالانه بوده،بايد وسايل غير ضرورى خود را فروخته تا بتوانند هزينه زندگى خود را در آن سال تامين نمايند.

 

د):باد گِدَكْ(Gedak):كه از طرف شمال شرقي جغرافيايي مي وزد و چون از كوه و چشمه اي به اين نام مي وزد،نام گدك به خود گرفته است و نشانه بارندگي مي باشد.

 

ذ):باد ميمون(Meymoon):كه از روي قلعه ميمون در جهت شرق جعرافيايي مي وزد و نشان از بارندگي دارد.

 

ر):تش باد(Tashbad):اين باد كه در فصل تابستان مي وزد بسيار سوزناك و آزار دهنده مي باشد و باعث كندي حركت زندگي مي گردد.

 

همچنين به كمك تجربه دريافته اند كه از جمله نشانه هاي پايان بارندگي،پديدار شدن رنگين كمان كه در زبان محلي«عَلَمْ=Alam»ناميده مي شود،بعد از يك بارندگي شديد مي باشد.

به هواي ابري حدود ده روز قبل از عيد نوروز و ده روز بعد از آن كه گاهي اين فاصله بيشتر نيز مي شد،هواي اشكال زيدمون=EshkalZeydemoon مي گفتند.يعني اينكه هوا ابري شده تا سايه اي براي نگهداري و حفاظت بچه شكار و بزهاي كوهي كه تازه زاييده اند باشد.

 

::آبهاي علامرودشت::.

الف:رودخانه علامرودشت

رود علامرودشت،از دو رود كه يكي از كوههاي لارستان و ديگري از بيرم مي آيند و در پايين روستاي چاه كور به هم مي پيوندند،تشكيل مي شود.اين رود پس از پيمودن علامرودشت،وارد دارالميزان گله دار شده و در آنجا با رود دارالميزان در مي آميزد.سپس در دزگاه با رود قره كه از به هم پيوستن دو رود فسا و باز خنج به وجود آمده،مي پيوندد.آنگاه در ناحيه اي از بندر كنگان به نام شنبه با رود شور كه از كوههاي شمال غربي شيراز سر چشمه مي گيرد و رود دشت پلنگ كه از ناحيه دشتي بوشهر مي آيد،مي آميزند و رود مند«رود سكان»را تشكيل مي دهند.رود مند نيز پس از پيمودن راهي از ميان دو ناحيه لاور و كبگان استان بوشهر به نام خور زيارت وارد خليج فارس مي گردد.

در فارسنامه ناصري پيرامون رود علامرودشت چنين آمده است:«آبش شور و ناگوار به كار زراعت نرود،از نزديكي قريه چارطاق ناحيه بيخه احشام لارستان نشر آبي پيدا شده،كم كم زياد گشته تا نزديكي قصبه علامرودشت شود.پس چون به قريه دارالميزان اسير رسد آن را رودخانه دارالميزان گويند و در دزگاه به رودخانه دزگاه بياميزد.».

چيزي كه در مورد اين رود قابل توجه است اين است كه شاخه اي از آن داراي آب شيرين تر از شاخه ديگر مي باشد و پس از آميختگي به علت غلبه شوري آب شاخه ي بزرگتر،آب رود متحده نيز شور و تلخ مي شود.

در گذشته بنا به دلايلي نا معلوم بر نگارنده سدهايي در مقابل رود علامرودشت درست كرده بوده اند.امروزه مي توان آثاري از اين سدها را در قسمتي از ناحيه علامرودشت مابين روستاهاي چاه كور و دهنو با روستاي خشتي مشاهده نمود كه به صحراي سدّا«سدها»معروف است

 

ب: آبهاى زير زمينى

عمده آب مردم علامرودشت از طريق حفر چاهها و در گذشته قنات تامين مى شده است.

از طرفى بيشترين آب شرب آنها نيز بوسیله آب انبارها (بركه) تامين شده و گاهى در بعضى مناطق چاههایى با آب شيرين پيدا شده كه مردم از آن استفاده مى نمايند. همچنين حفر تونل يكی ديگر از تلاشهای بى شايبه مردم جهت دستيابى به آب بوده است.

 وجود چشمه هاى بى شمار فصلى و دايمى در كوه به عنوان منبع آب جانوران كوه و انسانها و در مواقع لزوم بسيار قابل توجه مى باشد .

 

.::ویژگیهای جمعیت::.

 

الف:)خانوار و جمعيت
بر اساس سر شمارى سال 1375 شمسى تعداد خانوار بخش علامرودشت بربر با 2441 خانوار می باشد که از این تعداد 521 خانوار شهرى و 1929 خانوار روستایی مى باشند.

تعداد افراد خانوار  به طور متوسط در علامرودشت برابر 81/5 نفر است.در اين ميان تعداد افراد خانوار شهرى برابر با 87/5 نفر می باشد.

جمعیت علامرودشت طبق سرشماری سال 1375 حدود 14229 نفر بوده است.از این تعداد 2912 نفر در شهر و 11317 نفر در روستا زندگی می کرده اند.


ب:)ساختار  جنسى جمعيت

از تعداد 14229 نفر جمعيت علامرودشت در سال 1375،6903 نفر مرد و 7326 نفر زن بوده اند كه نسبت جنسى در اين بخش برابر 22/94 بوده است. يعنى در مقابل هر 100 نفر زن 22/94 مرد وجود داشته است.

 

ج:)مهاجرت

مهاجرت به عنوان یکی از مسائلی است که این ناحیه به خصوص در دوران بعد از انقلاب و بیشتر در دهه اخیر به خود دیده و گاهی صدماتی نیز از جمله خروج نیروی کار ماهر و کار آزموده و سرمایه  از آن بر پیکره خود تحمل نموده است.نقش عوامل طبیعی منفی و بعضا روابط اجتماعی و محلی توام با جاذبه های اقتصادی،رفاهی و آموزشی سایر نقاط باعث تشدید مهاجرتها گردیده است.

تعدادی از این مهاجرتها بیشتر در گذشته و امروزه کمتر به کشورهای حاشیه خلیج فارس صورت می گیرد و با وجود اینکه باعث ورود سرمایه و ارز به این منطقه می گردد ولی به دلیل عدم فراهم بودن ابزار و دانش کافی تاثیر چندانی بر اقتصاد و بازار کار علامرودشت نداشته است.

 

.::ویژگیهای اجتماعی و فرهنگی::.

 

الف:)نژاد

شناخت نژاد مردم علامرودشت بسيار مشكل مي باشد.در کل نمی توان  به نظرى قطعى و واحد دست يافت و آن هم به دليل تنوع بسیار زیاد طوایفی است که هر کدام از مکانی به اینجا مهاجرت نموده اند.بنابر این با احتیاط می توان به این نتیجه بسیار محتمل دست یافت:مردمان علامرودشت از نژادهایی همچون ترک(بلو هاشم خانی)،لر،عرب(سادات) و اقوام ابتدایی(فارس) این سرزمین که دین زردشتی و یهودی داشته و بعد از ورود دین اسلام به این منطقه،به دین مبین اسلام مشرف شده اند می باشند.

 

ب:)زبان مردمان علامرودشت

گویش علامرودشتی از گروه زبانهای جنوب غربی می باشد که ارتباط بسیار نزدیکی به گویش لری دارد و از لحاظ ساخت دستوری و واژگانی نیز نشان می دهد که نشات گرفته از زبان فارسی باستان می باشد و جز تغییرات جزئی آوایی و مواردی متفاوت با فارسی نو تفاوت چندانی ندارد.

آنچه قابل ذکر است به دلیل تنوع اقوام و طوایف مهاجر به این دشت از لحاظ گویشی نیز تفاوتهایی چند و گاهی چشمگیر بین روستاها و آبادیهای علامرودشت دیده می شود به طوری که با شنیدن سخن و لهجه یک نفر می توان به درستی حدس زد که ایشان در کدام نقطه از علامرودشت زندگی می نمایند.

هر چند امروزه با گسترش و همه گیر شدن آموزش و پرورش عمومی این تفاوت لهجه در بین قشر جوان و نوجوان کمتر دیده می شود.

 

ج:)دین مردمان علامرودشت

مردمان علامرودشت از دیر باز به ائمه اطهار عشق و ارادت وافری داشته و دارند و تمامی سعی و تلاش خود را در جهت یادگیری اصول دین و به کار گیری و انتقال آن به نسل بعد خود را به کار می گرفته اند.به طوری که میتوان شاخص ترین ویژگی مردم علامرودشت را دین و دیانت آنها دانست که همواره در جهت پاسداشت ارزشهای اسلامی و دینی خود مجاهدت ها نموده اند.

تقدیم عالمان بزرگی همچون راغب فالی(علامرودشتی) در گذشته و مرحوم آیت الله شیخ محمد باقر محمودی و تعداد زیادی از طلاب و روحانیون که هر کدام خدمات شایسته ای به اسلام نموده اند گواهی است بر این اعتقاد راسخ و خلل ناپذیر.

دین سرلوحه تمام امور خود قرار داده و این را می توان در نگاهی کوتاه به گوشه گوشه این بخش به خوبی مشاهده نمود.

وجود مساجد و حسینیه ها به عنوان محل تجمع عمومی و مامون اتحاد و یکپارچگی مردم این منطقه در گوشه و کنار آن چشم هر تازه واردی را به سوی خود معطوف

می نماید.

برگزاری مراسم اسلامی و دینی از جمله اعیاد و مراسم سوگواری ائمه اطهار(ع) و شرکت در نماز جمعه که در طی چند سال اخیر به امامت حجه الاسلام احمد باقری نیا امام جمعه محترم بخش اقامه می گردد با شور و شوق وصف ناشدنی،تنها ذره ای از ارادت این مردم مومن و الهی را نسبت به ائمه اطهار و دین خود می رساند.مردم علامرودشت پیرو دین مبین اسلام و شیعه اثنی عشری می باشند.

آنچه از اسناد و مدارک برداشت می گردد مردمان نواحی جنوب فارس من جمله علامرودشت تا قبل از ورود دین اسلام در اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم که عفیف الدین شاه زندو دین اسلام را در این مناطق منتشر کردند،پیرو زرتشت و دین یهود بوده اند و چنانکه وثوقی می نویسد احتمالا دین مزدکی نیز در این قسمت رواج داشته است و تا این زمان مردمان این مناطق بر دین خود باقی بوده اند.

 

.::ناهمواریهای علامرودشت::.

امتداد كوههاى زاگرس جنوبى به ناحيه علامرودشت امتداد يافته و اين دشت را در ميان گرفته است. ارتفاعات علامرودشت داراى پوشش گياهى مناطق گرمسير بوده و در فصول بارندگى مراتع مهمى جهت دامداران مى باشد.

اين ارتفاغات عبارتند از :


الف:كوه شمالى

اين كوه از مشرق تا شمال غربى علامروشت به نام كوه مرز و ادامه آن كوه تنگ خور ناميده مى شود. مرتفع ترين نقطه در كوه مرز 1298 متر و در كوه تنگ خور 1463 متر ارتفاع دارد.

قسمت شمالى اين رشته كوه به كوه هوا معروف مى باشد،اين قسمت داراى منابع قابل توجه گاز و درختان و گياهان داروئى بوده و آب و هواى مطبوعی دارد...

چنانكه پاول شواتش در جغرافياي تاريخى فارس از اين كوه به عنوان كوه  (هَبا) ياد كرده،

آورده اند ((شايد بشود هنجان را با كوه هبا (هوا) مقايسه كرد كه نقشه هاى فارس آن را در ناحيه اسير واقع در خنوب غربى خنج ذكر مى كنند)).

 

ب:كوه جنوبى

كوه جنوبى و جنوب غربى علامرودشت به كوه نر معروف بوده و ادامه آن در قسمت غربى به كوه ظالمي معروف است.در فارسنامه ناصرى پيرامون وجه تسميه اسير گله دار چنين آمده ((چون دو كوه كه عبور از آنها دشوار است، در دو جانب آن بلوك (اسير) افتاده شمالى آن را گردنه كافرى و جنوبى ظالمى گويند.در ميان مردم مشهور است ميان كافرو ضالم اسير است و اين بلوك گرمسيرات فارس هست.))و در جايى ديگر در توصيف كوه  ظالمى مي نويسد: ((بلوك اسير و بلوك گله دار در جانب جنوب اين كوه (ظالمى)است و بلوك علامر ودشت در جانب شمال. براى دشوارى عبور كاروان اين كوه را ضرب المثل كرده اند.))

مرتفع ترين قسمت اين كوه در فاصله ى ميان شهر علامرودشت تا روستاهاى كمالى مى باشد كه بلند ترين نقطه اين كوه 1694 متر ارتفاع دارد.

روستاهاى علامرودشت همچون حلقه هاى زنجير در دامنه شمالى اين كوه قرار گرفته اند. اين كوه نيز سرشار از منابع طبيعى و زير زمينى هم چون گاز، گياهان دارويى و... مى باشد

و در سالهاى نه چندان دور به عنوان يكى از منابع اصلى تامين كنند ى ما يحتاج مردمان اين دشت بوده است .

 

.::مشخصات اقلیمی و آب و هوا::.

الف:آب هوا


از انجايى كه بخش علامرودشت در جنوب استان فارس و ناحيه گرم و خشك قرار
گرفته است داراى دو فصل كرم و خشك و معتدل و خشك مى باشد كه گرما نيمي از سال را شامل ميشود.به دليل تابش عمود خورشيد در فصل تابستان  در اين فصل و بخصوص در ماههاى تير و مرداد گرماى شديدي حكم فر ماست و به دليل نزديكى به دريا كاهى بسيار شرجى مى شود بطورى كه روند زندگى جانداران را كند ميكند .


ب:درجه حرارت


در اين منطقه اكثر فصول هوا گرم و درجه هوا بالا مى باشد بطورى كه از خرداد ماه و گاهى اواخر ارديبهشت گرما شروع شده و تا مهر ماه ادامه مى يابد  و در اين دوره حد اكثر درجه  هوا به حوالى 50 درجه سانتى گراد مى رسد دراين دوره ديگر از اواسط فصل پاييز تا پايان فصل زمستان طول ميكشد و درجه هوا معتدل و خشك بوده و حد اقل ان به 7\5 و گاهى بايين تر ميرسد گرمترين ماههاى سال در منطقه تير و مرداد و سردترين ماه ها دى و بهمن مى باشد .

 

ج:ريزشهاى جوى

 

منبع و عامل اصلى  اكثريت بارشهاى نواحى جنوبى فارس من جمله علامرودشت همانند ديگرنقاط كشور تابع اوضاع جوى است كه از طرف درياي مديترانه به سوى شرق مى ايد بيشتر بارانسالانه در ماههاى معدودى از سال كه معمولا دى و بهمن ماه  است مى بارد نوع بارش نيز  بيشتر به صورت رگبارهاى كوتاه و شديدى است كه گاهى سيلابهاى شديدى نيز به وجود مي آ ورد.

 

د:بادها


منطقه علامرودشت به دليل قرار گرفتن در ناحيه گرم خشك در معرض بادهايي قرار
دارد كه كهنمردان اين ناحيه به كمك تجربه ى سالها مبارزه با طبيعت هر كدام را نامى نهاده و عملكرد هر باد را چنين شرح مى دهند:

 

الف_ باد شمال:

كه جهت شمال غربى جغرافياي موجود نشانه ى عدم يا پايان بارندگي مى باشد

 

ب_ باد كوش:

 كه باران اور  مى باشد و هر كاه اين باد كه معمولا عصرا بيشتر ديده مى شود

و در فصول زمستان  بود ه با خود باران  مى اورد و مردم خود را اماده بارندگى ميكنند اين باد از جهت جنوب شرقى وزيده ميشود 

 

ج_ باد گهدوم:

 كه از جهت شمال جغرافيايي مى وزد به ان باد طشتك فروش ميگفتن زيرا اين باد نشانه ى عدم بارندگى در ان سال مى باشد و مر دم جهت امرار معاش كه اكثريت وابسته به بارندگى  سالانه بوده بايد وسايل غير ضرورى خود را فروخته تا بتوانند هزينه زندگى خود را در ان سال تامين كنند و بادهاى ديگر معروف به باد كدك و تش باد  معروف هست.

 

.::پوشش گیاهی علامرودشت::. 

پوشش گیاهی

 

كمى ريزش باران و كوتاهى فصل ريزش سبب ان شده كه منطقه علامرودشت از لحاظ منابع گياهى طبيعى فقير جلوه نمايد ولى طبيعت گياهان اين منطقه را طورى با شرايط اقليم خشك و بى اب سازگار ساخته است كه بعد از هر جند سال كه باران كافى ميبارد در مدت كوتاهى انواع گلهاى رنگارنگ و بوته ها كه چهره اى بى نظير به منطقه مي بخشد سر از خاك بيرون اورده و قد  مي كشند و به علامرودشت و مر دمان ان جلوه تازه و با نشاط عرضه مى دارند پوشش گياهى علامرودشت تحت تاثير اقليم گرم و خشك و ميزان بارندگى و تو زيع زمانى ان تنگ كم توجه مي باشد  به طورى كه در بعضى نقاط كه بيشتر اطراف رود خانه ى شور علامرودشت ديده مى شود  فاقد كمترين پوشش گياهى مى باشد اما در ارتفاعات درختانى همچون:بادام كوهى . انجير كوهى .  بنه .  كنار .  انغوزه .  ريواس .  اويشن .  زبان گنجشك . كيالك . بوته و ........  هايى كه اكثرا خاصيته دارويى دارن همچون : خاكشير . سياه دانه . نعناى كوهی و .......  ديده ميشود كه پوشش فابل تو جهى نسبت به دشت و نواحى هموار علامرودشت به ارتفاعات داده هست مهمترين درختان موجود در دامنه كوه و دشت علامرودشت كه با توجه به شرايط ساخت اقليمى اين منطقه سازگار گرديده و در تمامى فصول زنده و سرسبز مى مانند عبارتند از درخت كنار(سدر) درخت كهور (كور) استبرق (خرك) كز  . خر زهره . ديشك . انار ابو جهل .  خار شتر و .....

 

زندگی جانوری

 

در گذشته نه چندان دور علامرودشت از لحاظ تعداد حيوانات وحشى به عنوان منطقه اى بكر  انواع حيوانات  نواحى گرمسيرى همچون پلنگ و .... را خود جاى داده بود  ولى به دليل  شكار بى رويه  و عدم نظارت مبادى ذير بط  نسل بسيارى از حيوانات منفرض شده يا رو به انفراض داردپرندگانى و جانورانى كه در اين منطقه ديده ميشوند عبارتند از :


پرندگان
:
تيهو (تويى) كبک(كوگ) .  دراج . هوبره (هواره ) . بلبل . شى دم زرد . داركوب كوهى . كوو كمر ،دم بيل  . كل كلتين .  كلاغ جير . كلاغ سياه . كلاغ سياه . هدهد . كبوتر جاهى . قمرى . بلى سير و ......

 

حيوانات وحشى :
 
قوچ . ميش . بز و بازن . پلنگ . كه ديكر امروزه اثرى از انها باقى نمونده هست گراز  . راسو . شغال . و.....

 

تصاویری از مرکز بخش علامرودشت گرفته شده توسط نقشه ماهواره ای گوگل

تهیه و ثبت شده در گوگل ارتس توسط وبلاگ بچه های علامرودشت

 جهت باز شدن هر عکس در صفحه جدید و بزرگنمایی

کلید شیفت را نگه داشته و کلیک کنید

 

نقشه ماهواره ای شهر علامرودشت(فاصله 1/48 کیلومتری بالای سطح زمین) نقشه ماهواره ای شهر علامرودشت(فاصله 1/00 کیلومتری بالای سطح کره زمین)
نقشه ماهواره ای مرکز شهر علامرودشت(فاصله2/40 کیلومتری بالای سطح زمین) نقشه ماهواره ای شهر علامرودشت(فاصله 734 متری بالای سطح زمین)
نقشه شهر علامرودشت از بغل(فاصله 1/72 کیلومتری) نقشه ماهواره ای شهر علامرودشت(فاصله 906 متری بالای سطح زمین)

www.Alamarvdasht.coo.ir

 

.::دیدار با یار::.

یازدهم ارديبهشت ماه سراسر فارس ميعادگاه و كلاس درسي به وسعت همه قلب هاو به روشني چشم‌هاي مردمی بود كه‌بانخستين درخشش انوار آفتاب براي ديدارباخورشيدي ازجنس معنويت و آموزگارپاكي‌ها در حركت و تکاپو بودند.

چه‌زيبا نجوا مي‌كردند" خوشا چشمي كه رخسار تو بيند" خنكاي صبحگاه ارديبهشت شيراز،برپايي كلاس درسي از تبار نور در چمن ورزشگاه را به انتظار نشسته بود.

یازدهم ارديبهشت ماه شيراز، پا به پاي تمام پنجره‌هايي كه به صبحگاهان شوق گشوده مي‌شود، ميزبان صميميت آب، آيينه و آفتاب شد.

به ابتداي مسیر استقبال(چهار راه زند) كه رسيدم، پارچه نوشته‌ها خبر ازمسير عبور يار مي داد" مولا و مقتدايم سيد علي خوش آمدي"، " شهيدان برخيزيد به مقدمش گل ريزيد نور جلي مي‌آيد سيد علي مي‌آيد"از خيابان‌هايي كه منتهي به فضاي چمن ورزشگاه حافظیه میشد... خيل عظيم مردم با پاي پياده همچون رودي براي رسيدن به‌دريا در تب و تاب بود. مسير حركت، عاشقان ديدار يار در سراشيبي و تو گويي نيرويي پنهان شدت حركت‌ها را قوت مي‌بخشيد، انگار همه مي‌دويدند.

زبان دل خيل جوانان و مردم مشتاق و چشم انتظار يار، بر پوسترهاي بزرگ و كوچك، تابلو زيبايي از تعبير عشق و دلدادگي بود، دوست دارم گوشه‌اي از اين همه راز و نياز خالصانه را كه از سپيدي قلب هايشان راه به سپيدي كاغذ گشوده را به حافظه بسپارم. و مي‌خوانم" آمدي رهبر بهشت شدي/ عيد تقويم سرنوشت شدي... و اينكه گرچه شيراز فيض عالم داشت/ ابر باراني تو را كم داشت

اردیبهشت در شیراز و فارس هواي عشق جاري بود،اردیبهشت ماه دم گرم و مسيحايي يار گرمتر از گرماي خورشيد بود...

سكوها و فضاي سبز ورزشگاه حافظیه شيراز مملو از مردمی بود كه از همه شهرستان‌هاي فارس براي ديدار با مقتداي خويش گام در فضا و هواي كلاس عشق نهاده بودند.

و...

پایان مراسم و در مسيرپرازدحام بازگشت،برخي مي‌گفتند، توفيقي نصيبمان شد، شايد تا آخر عمر هرگز رهبر را نبينيم اما ما همچنان اميدواريم كه نعمت حضور پير فرزانه و رهبر فرهيخته انقلاب براي ما و استان ما و شهر ما جاويدان و هميشگي باشد....

 

 

 

 

 

 

 

» حضور نماينده رهبر انقلاب در علامرودشت

نماينده اعزامي مقام معظم رهبري به بخش علامرودشت در شهرستان لامرد فارس گفت: مردم ولايتمدار و هميشه در صحنه،استحقاق دارند كه خدمات رساني بيشتري به آنان شود.

به گزارش ايرنا،حجت‌الاسلام والمسلمين حسين رحماني، يك شنبه شب در جمع مردم علامرودشت شهرستان لامرد افزود: مسوولان بايدبيش از گذشته احساس مسووليت كنند و براي اجراي اوامر مقام معظم رهبري در جهت رشد و شكوفايي و بهره وري بيشتر گام بردارند.

وي اضافه كرد: تمام مشكلات مردم ثبت و ضبط شده‌و به محضر مقام معظم رهبري خواهد رسيد.

وي با گراميداشت سفر رهبر انقلاب به فارس ادامه داد: يكي از بركات مهم سفر مقام معظم رهبري به استانها ، بررسي مشكلات با حضور مسوولان است.


                           گزارش تصویری: سفر مقام معظم رهبری به فارس

                            

ليست تصاوير

اسلايد تصاوير


.::گویشها،لهجه ها و ضرب المثلهای مردم::.

لهجه ها و گویشهای مردم

لهجه شكلي از يك زبان است كه كلمات آن در تلفظ با هم تفاوت‌هايي دارند. اين تفاوت‌ها گاهي در صامت‌ها و گاهي در صوت‌هاست. به طور کلی شهرستان لامرد سه گونه گويش دارد:

1- گويش « اشكنان» كه همان‌گويش « لاري» است،

2- گويش« لري» كه در منطقه گله‌دار وجود دارد.

 3- لهجه لامردي كه در بخش مركزي و علامرودشت با تفاوت‌هايي وجود دارد.

جهت دیدن شکل گویشها و لهجه های مردم بر روی لینکهای زیر کلیک کنید.

1:) گویشهای مربوط به اشیاء و وسایل                  2:) گویشهای مربوط به انسان

3:) گویشهای مربوط به اسمها                    4:) گویشهای مربوط به میوه ها و خوردنی ها

5:) مربوط به حیوانات و حشرات                          6:) مربوط به متفرقات

ضرب المثلهای مردم

ضرب‌المثل‌ها ازبهترين ايجاز در سخن مي‌باشند.

نمونه‌هاي بسياري از اين امثال شيرين در اشعار شاعران بزرگ ايران همچون " سعدي"‌، "مولوي"، "حافظ" يافت مي‌شود. زيرا مردم در قديم براي اداي تمام و كمال و در عين حال كوتاه و مختصر بودن مطلب سخن خود را به شكل زيبايي بيان مي‌كردند كه در عين زيبايي در كمترين زمان بيشترين مطالب را گفته باشند. ارزش يك مثل در توجه شنونده و يا خوانندگان بيشتر از چندين صفحه مقاله است. مثل ها خلاصه و چكيده يك قوم هستند كه تاريخچه‌اي را به دنبال مي‌كشند. و قدرت تلفيقشان خيلي بيشتر ازعبارت‌هاي عادي است.

جهت دیدن ضرب المثلهای معروف مردم منطقه بر روی لینکهای زیر کلیک کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8     9       10

11

12

13

14

15  

16

.::آداب و رسوم مردم در مراسم ازدواج::.

ازدواج

مراسم عروسي و ازدواج در منطقه و شهرستان بر اساس آداب و رسوم خاص كه نشان دهنده انگيزه‌هاي ديني و روحيات شاد مردم اين منطقه است انجام مي‌گيرد.
سنتهاي پيش از مراسم عروسي چنين‌اند: كاغذ‌گيرون يا اذن گيرون، ري گوشون و لك برون.
و سنتهاي مراسم عروسي شامل: حنا‌بندان، سرتراشون، سر رو بردن داماد، چوب بازي، حلواي پس پرده و واطلبان مي‌باشد.

كاغذگيرون يا اذن گيرون: 

پس از رضايت خانواده ها و خود دختر و پسر كه معمولاً با رفتن چند معتمد بعنوان «قاصد» از طرف خانواده داماد به منزل پدر عروس در چندين جلسه صورت مي‌گيرد، خانواده پسر چند معتمد از اهل روستا را به همراه يك روحاني به منزل خود دعوت مي‌كنند و سپس اين جمع، جهت مراسم عقد به خانه دختر مي‌روند، و مراسم عقد برگزار مي‌شود. پس از آنكه دختر، بعد از سه بار تكرار عاقد، «بله» گفت بر روي سرش نقل مي‌پاشند و شيريني پخش مي‌كنند و زنها كل مي‌كشند و شادي مي‌نمايند. سپس بزرگان هر دو خانواده در كنار هم موارد توافق شده مانند مهريه و ... را بر روي كاغد مي‌نويسند و همراهان آنرا امضاء مي‌كنند، در اين كاغذ كه مبلغ و ميزان مهريه دقيقاً مشخص شده است تمامي موارد، مانند يك مدرك ثبت شده و به خانواده داماد سپرده مي‌شود و مراسم «كاغذگيرون» به اتمام مي‌رسد.

ري گوشون:

روز يا شب بعد از عقد، پسر به خانه دختر كه حالا«نامزد» او شده است مي‌رود و يك هديه زينتي مانند: ساعت، حلقه، گوشواره، گردنبند و ... براي او مي‌برد و بدين صورت اولين ديدار پس از محرميت را با خاطره خوش همراه مي‌نمايند. چون اغلب اوقات هديه اول، يك گوشواره است اين مراسم به «ري‌گوشون» يعني زينتي براي گوش معروف شده است، و يا از آنجائيكه اين هديه، بهانه اي براي اولين ديدار است به آن «دي گوشون» گفته شده چرا كه مراسم به يك هديه گوشواره ختم نمي‌شود و پس از آن پسر بر طبق رسوم، گاهگاهي موفق به ديدار روي همسر خود مي‌شود. لازم به ذكر است كه در اكثر شهرهاي ايران، اصطلاح «نامزدي» به دوران قبل از عقد اطلاق مي‌گردد ولي در اين شهر مذهبي، اين اصطلاح به دوران پس از عقد گفته مي‌شود.

لک برون:

خانواده پسر و دختر، يك روز را با توافق معين مي‌كنند كه خانواده داماد، پارچه‌هايي كه براي لباس عروس خريداري كرده‌اند را به خانه دختر ببرند. معمولاً اين پارچه را در چمداني گذاشته و آنرا با گلهاي طبيعي زينت مي‌دهند و خواهر داماد آن را بر روي سر گذاشته و به نزد خانواده عروس مي‌برد. در آنجا پارچه به اندازه لازم بريده مي‌شود «لك در زبان لامردي يعني پارچه» و به همين دليل كه پارچه بريده شده و آماده دوخت مي گردد به اين مراسم لك‌برون مي‌گويند.

مراسم عروسي:

در اين روز، داماد در منزل خود و يا منزل پدري به گونه‌اي سنتي در ميان جمع، اصلاح مي‌شود كه به اين مراسم «سررو» گفته ميشود، خانواده داماد لباسهاي داماد را به تن او مي‌كنند و در خاتمه دو نوار به رنگهاي سبز و قرمز به بازوي داماد مي‌بندند كه هر رنگ نشان از اعتقادي كهن دارد، رنگ سبز نشان شجاعت است و رنگ قرمز معناي خون سرخ شهيد را مي‌دهد كه غالباً اين پارچه‌ها از كربلا يا اماكن مقدسه ديگر به جهت تبرك آورده مي‌شود. پس از اين مراسم، داماد، عروس را به منزل خود مي‌برد.

آرايش عروس:

در گذشته موي سر عروس را روغن زده شانه مي‌كردند و صورت او را نيز كمي با نوعي ماده گياهي گلگون مي‌نمودند و به چشم او سرمه مي‌كشيدند و اين آرايش فقط هنگام عروسي انجام مي‌شد، اكنون يك روز قبل از مراسم عروسي، او را به آرايشگاه برده و با وسائل آرايشي جديد، او را مي‌آرايند.

جهت دیدن بیتها و تصنیفهای مراسم عروسی اینجا را کلیک کنید.

.::شهرستان لامرد::.

.::شهرستان لامرد::.

 

              شهر ما لامرد جان قربان جانان مي كند

                                            طوطياي چشم،خاك پاي مهمان مي كند

 

لامرد شهرستاني است در جنوب استان فارس، مرکب از بخشهاي مرکزي، علامرودشت، مهر و اشکنان... و به مرکزيت شهر لامرد.     

شهرستان لامرد از شمال و شمال شرقي به شهرستان لار، از شرق و جنوب به شهرستان بندر لنگه (استان هرمزگان) و از جنوب غربي و غرب به شهرستان كنگان (استان بوشهر) محدود است.

رشته كوه شادول، واقع در جنوب، آن را از شهرستان «بندر لنگه» جدا مي‌كند و كوههاي «تخته سروه ديواني»،‌ «تنگ خور و هوا» آن را از شهرستان «لار» جدا مي‌سازد و كوههاي «ماده» و «هفتچين» مرز ميان اين شهرستان و شهرستان «كنگان» را تشكيل مي‌دهند.

شهرستان لامرد، از چند رشته كوه موازي كه جهت آنها از شمال غربي به سوي جنوب خاوري است تشكيل يافته و دشتهاي هموار و نسبتاً پهناوري چون «گله‌دار»، «مهر»، «علامرودشت»، «دشت مركزي» كه در ميان رشته كوههاي مذكور جاي دارند نواحي هموار و مسكوني آن را تشكيل مي‌دهند.  

كوه «لنگه» آسيايي با ارتفاع 1694 متر بلندترين كوه اين شهرستان است و كوههاي «تنگ خور» (1463 متر) و «علامرودشت» (1430 متر) نيز از ديگر كوههاي بلند شهرستان لامرد به شمار مي‌آيند و رودخانه‌هاي «بيرمي» و «گاوبندي» كه خشكرودهايي بيش نيستند، رودهاي اين شهرستان را تشكيل مي‌دهند. آب و هواي شهرستان لامرد بسيار گرم و خشك است.    

شهرستان لامرد در جنوب استان فارس با 5683/4 کيلومتر مربع مساحت در طول جغرافيايي 52 54 و عرض جغرافيايي 27 28 در جنوبي ترين نقطه استان فارس واقع شده است و 46%‌ از مساحت کل استان را به خود اختصاص داده است. از شمال با شهرستان "لار" و "فيروز آباد" و از طرف جنوب با استان هرمزگان و از جنوب و غرب با استان بوهشهر همسايه مي باشد. با اختلاف ارتفاع 450 تا500 متر از سطح دريا و متوسط بارندگي ساليانه حدود 250 ميليمتر با ويژگي سيل آسا در مدت کوتاهي از سال ( سه ماه سال) و تبخير ساليانه 4000 ميليمتر داراي آب و هواي گرم و خشک مي باشد، حداکثر گرما در فصل تابستان 50 درجه سانتيگراد بالاي صفر و سردترين زمان آن صفر درجه سانتيگراد مي باشد.             وجود يك رشته‌كوه بلند، شهرستان لامرد را به دو بخش و قسمت مجزا يكي دشت مركزي ( شامل قسمت اعظم بخش مركزي، بخش اشكنان، بخش مهر، بخش گله‌دار) و ديگري دشت علامرودشت (شامل قسمتي از بخش مركزي و بخش علامرودشت) تقسيم نموده است.
بافت روستاهاي آن طولي، در كنار محورهاي ارتباطي اصلي به شهرستان شكل گرفته است و اكثراً در دامنه كوه هستند.
لازم به ذكر است پيش از آنكه لامرد به شهر تبديل شود خود روستائي از دهستان تراكه از توابع بخش كنگان شهرستان بوشهر استان فارس بوده است. اما با تغيير در تقسيمات كشوري روستاي لامرد دهستان تراكمه به مركز بخش لامرد تبديل شد كه شامل 6 
دهستان تراكمه، وراوي، گله‌دار، علامرودشت، بيرم و اشكنان بوده است. لامرد تا سال 1368  يكي از بخش‌هاي شهرستان لار بود، اما از اين سال شهرستان شد و هم‌اكنون داراي شش بخش مي‌باشد كه عبارتند از:
1- بخش مركزي
: در برگيرنده 4 دهستان به نامهای خوزي، سيگار، وراوي و چاهورز.
2- بخش مهر
: شامل دو دهستان مهر و اردوان.
3- بخش اشكنان
: در برگيرنده دو دهستان به نامهای اشكنان و كال.
4- بخش علامرودشت
: شامل دهستانهای علامرودشت و خيرگو.
5- بخش گله‌دار
: شامل دو دهستان به نامهای گله‌دار و اسير.
راه‌هاي ارتباطي لامرد با شهرستان‌هاي اطراف و كشورهاي ديگر عبارتند از:
1-
محور لامرد_خنج: اين مسير به طول 140 کيلومتر تا خنج مي باشد، که ارتباط اين شهرستان با شهرستان هاي شمالي فيروز آباد، لار، جهرم و مرکز استان ميسر مي سازد.
2- محور لامرد_بندر طاهري: اين محور به طول 86/5 کيلومتر، لامرد را به استان بوشهر منتقل مي سازد.
5- فرودگاه بين‌المللي: يكي از ايده‌آل‌ترين راههای ارتباط اين شهرستان با ساير نقاط كشور و جهان وجود همين فرودگاه مي‌باشد كه علاوه ‌بر پروازهاي داخلي، پروازهاي خارجي نيز در آن صورت مي‌گيرد و در زمان وقوع حوادث بهترين وسيله كمك‌رساني به آسيب‌ديدگان ناشی از حوادث طبيعي مي‌باشد.   

در توضيح موقعيت جغرافيايي شهرستان و بخش‌هاي تابعه آن از اعداد و ارقامي بر اساس «زاويه از يموت» استفاده نشده است.(زاويه‌اي که در هر امتداد به سمت شمال ايجاد مي‌کند و در جهت گردش عقربه‌هاي ساعت اندازه‌گيري مي‌شود).
به طور مثال اگر در ميان شهري مانند ايرانشهر ( از شهرهاي تابعه استان سيستان و بلوچستان) طوري بايستيم که رو به جهت شمال قرار داشته باشيم و پيرامون خود را به 360 درجه طوري تقسيم کنيم که عدد صفر با سمت شمال منطبق باشد در اينصورت زاويه 90 درجه نشانگر شرق، 180 درجه نشانگر جنوب و زاويه 270 درجه نشانه سمت مغرب خواهد بود.
حال اگر بخواهيم موقعيت مکاني شهر بمور از توابع شهرستان ايرانشهر، را بيان نمائيم،کافي است که زاويه ميان امتداد ايرانشهر به بمپور و امتداد سمت شمال ايرانشهر که برابر 267 درجه است. اشاره کنيم و به دنبال آن فاصله ميان ايرانشهر و بمپور را که 24 کيلومتر است بيان نمائيم و براي تعريف موقعيت مکاني بمپور نسبت به ايرانشهر بنويسيم، ايرانشهر 267 درجه، 24 کيلومتر
.

 

.::وجه تسميه لامرد::.

 

در بيان وجه تسميه لامرد، نظرات متفاوتي ارايه شده است.

 

الف: آثار غير نوشتاري كه عبارتند از:

لامردون(Lamerdoon): در لغت به چادر صحرانشينان اطلاق ميشده است؛ در قرن 5 هـ . ق در عصر سلجوقيان شاعر همداني «باباطاهر عريان» از لامرد به عنوان مكاني دوردست و در  عين حال دوست داشتني ياد كرده است:                             

لامردون مكان دلبرم بي             سخنهاي خوشش اندربرم بي

همچنين بنابر شواهد تاريخي گروهي هزار نفري از قبايل دامدار «كهكيلويه و بوير احمد» به رهبري «ملافريدون»، در پي سياستهاي كوچ عشاير در زمان «شاه عباس اول»، به اين سرزمين مهاجرت كردند كه از لحاظ فرهنگ و زبان با مردم ناحيه «لرستان» شباهتهاي فراواني دارند به طوريكه در زبان لري بختياري واژه «لامردون» به معناي پيشخوان و اعيان نشين چادر ذكر شده است و ملك مسعودي نيز در يك ترانه لري خرم آبادي سروده است:                                         

«سواري زٍٍِ‏ٍٍٍ‏‏‏ دير ا يا ‏اُرديش و َ دينش           لامردون فرش كنين سي بنشينش» 

پيشخوان خيمه را براي سواركاري كه با اردويش از دور در حال آمدن است، فرش كنيد
لامرتن(Lamertan):«لاد» در زبان پهلوي به معناي «لاي نخستين» و يا پايه و شالوده هرچيزي گفته مي شد. با گذشت زمان «لاد» به «لا» تبديل شده و «مرتن» به تدريج به «مرت» تغيير يافته و پس از مدتي درزبان فارسي دري كلماتي كه به «ت» ختم مي شدند به «دال» تبديل گشتند؛ به اين ترتيب واژه «مرت» به «مرد» و «لامرتن» به «لامرد» به معناي جاي دست نيافتني و «قلعه فتح ناشدني» تغيير يافت
 لامرز(Lamerz): بعضي از مورخين بر اين عقيده اند كه درزمان قاجار همزمان با تقسيمات كشوري توسط خارجي ها اين شهر را «لامرز» به معناي «مكانيكه مرز نيست»، ناميدند زيرا در آن زمان 72 كيلومتر مانده به مرز جزء بوم كشوري محسوب مي شده است؛ اين شهر نيز نزديك مرز بود اما در بوم كشور قرار داشت
 لامر(Lamer): برخي معتقدند كه در دورة صفويه گروهي از دامداران تركمن به ناحيه اي كه امروز به تراكمه شمالي و كوشي شرقي معروف است، مهاجرت كردند و در ميان درختان اين منطقه ساكن شدند ولي پس از مدتي به خاطر اختلافاتي كه بين آنها به وجود آمد به دو گروه تقسيم شده و در ناحيه اي كه «لامر» نام داشت ساكن گشتند؛ اين شهر در دورة قاجار و پهلوي به دليل آمدن قشون دولتي گسترش يافت و لامرد نام گرفت
لايمرود(LaymRood): زمانيكه گروههاي انگليسي در دورة قاجار و پهلوي براي كشف نفت و باستان شناسي به اين سرزمين آمدند؛ آن را «لايم رود» ناميدند؛ زيرا در جنوب اين شهر يك راه مال رو قرار داشت كه قافله ها از آن عبور مي كردند، و به آن «درة گچي لايم رود» گفته مي شده است.
لامرد(Lamerd): برخي براين عقيده اندكه مهاجران عربي كه براي نخستين باراز«بحرين»و«حجاز»به اين سرزمين آمده اند، اين منطقه را لامرد به معناي «راه بدون بازگشت» ناميدند.برخی دیگر نیز بر این عقیده اند که به دليل اينكه اكثر مردان اين سرزمين براي امرار معاش از محل زندگي خود دور مي شدند به لا،مَرد - شهر بدون مرد معروف گشته است.
لامريد(Lamrid): زمانيكه انگليسها در دوره رضاخان پهلوي به دنبال استقرار امنيت بر ايران آمدند، مردم اين منطقه از پرداخت ماليات خودداري نمود و به همين دليل اين منطقه به «لامريد» به معناي «تسليم ناپذير» معروف شد.
لام رد(LamRed): اين واژه به معناي«صفحه قرمز» وكلمه اي انگليسي مي باشد، و بيانگر حوادث خونيني است كه براي انگليسيها در اين سرزمين در محله اي به نام «خليفه ها» اتفاق افتاده است.

 

ب: آثار نوشتاري که عبارتند از:

كهن ترين اثري كه از «لامرد» نام برده است: «آثار جعفري» اثر «محمد خرموجي» مي باشد كه در سال 1276 هـ.ق به چاپ رسيده است. خرموجي، اين محل را از گرمسيرترين و وسيع ترين محلات فارس مي داند، و جمعيت هريك از روستاها و بنادر را 500 تا 5000 خانوار ذكر مي كند. وي نام اين شهر را «احشام لامرد» بيان مي كند و مي نويسد لامرددر سال 1248 هـ .ق، پيش از 1274 هـ .ق به وجود آمده است
كتاب «فارسنامة ناصري» كه زمان تأليف آن در بين سالهاي 1304 تا 1311 هـ . ق مي باشد، لامرد را جزء بلوك گله دار معرفي و بيان مي كند كه اين سرزمين از ميان، جنوب و شرق گله دار، 12 فرسخ فاصله دارد.
پس از «فارسنامه» دو كتاب ديگر به نامهاي «جغرافيا» و اسامي دهات كشور در سال 1329 هجري شمسي منتشر شد. اين كتابها، لامرد را جزء دهستان «تراكمه» بندر «كنگان» از توابع استان بوشهر معرفي مي كند.
پس از مدتي در سال 1330 هـ . ش در فرهنگ جغرافياي ايران درباره لامرد چنين مي خوانيم:
لامرد، مركز دهستان «تراكمه» بخش «كنگان» از توابع استان «بوشهر» واقع در 12 هزار گزي جنوب خاور كنگان، كنار راه فرعي «لار» [به معني  گله دار مي باشد. ]مردم اين منطقه[ شيعه و فارسي زبان هستند؛ ]همچنين اين شهر داراي 510 سكنه مي باشد. [آب آن از قنات و چشمه ]تهيه مي شود.[ محصولات ]آن مي توان[ حبوبات،غله، پياز و انار ]را نام برد[. شغل اهالي منطقه] زراعت مي باشد.

 نقشه منطقه ای شهرستان لامرد و بخشهای مختلف آن-جهت بزرگنمایی کلید شیفت را نگه داشته و کلیک کنید

.::فهرست کامل روستاهای علامرودشت::.

«آباديهاي علامرودشت در سده هاي اخير»

 

بخش علامرودشت داراي 64 آبادي است كه تعداد 49 آبادي آن مسكوني مي باشد.در اين قسمت ضمن بررسي و كاوش پيرامون تاريخچه روستاها،تغيير و تحولات اجتماعي،اقتصادي،فرهنگي و سياسي آنها را بر اساس آن چه از كتب موجود در دسترس و همچنين بزرگان و افراد مسن يافته،به اختصار مي آوريم.

اولين كتابي كه از علامرودشت نامي به ميان آورده آثار جعفري و نزهت الاخبار ميرزا جعفر خورموچي است.همچنين در فارسنامه ناصري كه در سال 1311 به رشته تحرير در آمده نيز پيرامون علامرودشت مطالبي عنوان شده است.

آن چه از كتب و اسناد گذشته به دست آمده،بيانگر اين است كه علامرودشت كنوني زماني به دو قسمت بوده و هر قسمت در تقسيمات كشوري به بخش و شهرستاني جدا مربوط مي شده است به طوري كه از شاوران(شاه بهرام) به طرف غرب جزء بخش كنگان از شهرستان بوشهر،و به طرف شرق جزءدهستان بيرم از توابع بخش گاوبندي شهرستان لارستان فارس بوده اند.

آن چه در فارسنامه ناصري آمده بيانگر آن است كه روستاهاي چارطاق(چهارطاق)،خرگو(خيرگويه)،كتك و ملائي جزيي از ناحيه بيخه ي احشام لارستان بوده است و روستاهاي بلبلي و وردوان نيز جزيي از ناحيه اسير گله دار دانسته است.

دوموريني مشاور فرانسوي احمد شاه قاجار كه تحقيق مفصلي در مورد عشاير و ايلات فارس دارد و فارس آن زمان را به شش ولايت بزرگ تقسيم نموده است در توضيح علامرودشت نيز مطالبي آورده است.

اكنون به اجمال روستاهاي بخش علامرودشت را معرفي مي نماييم.

 

1.(ابو حنا)Abouhanna :
فاصله ى اين روستا كه در شمال مركز بخش قرار گرفته تا مركز بخش 478/6 كيلومتر مي باشد.


2.(انجير بند)Anjirband :
دهى است از بخش كنگان شهرستان بوشهر با 300 تن سكنه، آب آن از چشمه و قنات است  و محصول آن غلات، خرما، تنباكو، و پياز است. قبل از سال 1336 شمسى محل قشلاق عشاير طايفه ى عمله از تيرة بلّو هاشمى بوده و از اين سال در اين محل يكجا نشين شده اند. 
فاصله آن كه در شمال غرب علامرودشت ما بين دو روستاى گل خرگ و ظالمى قرار  دارد تا مركز بخش 17 كيلو متر است.

.::وجه تسميه::. در كوه اين محل درختان انجير بسياري به صورت بند،بند ديده مي شده،به همين دليل به انجير بند معروف گشته است.بعضي نيز معتقدند به دليل وجود درختان انجير و بنه(كه در زبان محلي به بن مشهور است) اين قسمت به انجير بن و سپس به انجير بند معروف گشته است.


3.(اندر)Andar :
فاصله آن كه در شرق علامرودشت قرار دارد تا مركز بخش 12 كيلومتر مى باشد. اين روستا داراى يك مسجد و يك حسينيه مى باشد و يكى از قديمى ترين آباديهاى علامرودشت مى باشد.


4.(بركه سفيد)Berke-Safid :
فاصله اين روستا كه در شمال علامرودشت  قرار دارد تا مركز بخش 16 کيلومتر مى باشد .

.::وجه تسميه::. چون در اين محل بركه اى (آب انبار) با سر پوش گجى سفيد رنگ ديده مى شده است، به بركه سفيد مشهور گشته است.


5.(بركه ملا)Berke-Molla :
فاصله اين روستا كه در جنوب شرقى علامرودشت ما بين دو روستاى تمرويه و شرف آباد قرار دارد تا مر كز بخش 5/22 كيلومتر مى باشد.
.::وجه تسميه::. بركه ای است كه توسط شخصي معروف به ملا ساخته شده است و به همين دليل اين محل به بركه ملا مشهور گشته است.

 

6.(بلبلى)Balbali :
فاصله اين روستا كه در شمال غربى و در آخرين نقطه علامرودشت قرار دارد تا مركز بخش 5/48 كيلومتر مي باشد.

 .::وجه تسميه::. در اين محل آب معروفي وجود داشته كه امروزه نيز از آن آب هنوز باقي است.چون در اين محل چند بزغاله و بره كه به دهان آنها «بَل بَل» زده شده بوده،اين آب و اين محل به بلبلي مشهور گشته است. بل بل وسيله اى است كه بر دهان بز غاله و گوساله زده مي شود تا نتوانند از شير مادرشان بخورند،مگر زماني كه خود مي خواسته اند و بل بل را از دهانشان باز مي كرده اند.


7.( پرزى)Porzi :
فاصله اين روستا كه در شمال علامرودشت قرار دارد تا مركز بخش 8 كيلومتر مى باشد.


 
8.(مزرعه پلنگى)Mazrahe-Palangi :
در شمال غرب علامرودشت قرار داشته و چندان مسكونى نيست.


9.(تمرويه)Tamrouie :
حدود 450 سال بيش توسط فردى به نام على شيخ غلام كه در قلعه بين بركه ملّا و شرف آباد  كه امروزه خرابه هاى آن باقى است و به تُل ملايى معروف مى باشد زندگى مى كرده، بنا شده است.در ابتدا يك حياط بزرگ كه در آن 6 خانه ساخته شده بوده،وجود داشته و تمامى اهالى در آن زندگى مى كرده اند.اين خانه حدود 4 سال پيش به كلي از بين رفته است.زيارتگاه شاه زندان(حاجي زندان)كه معروف است برادر شاه زندو بيرم مي باشد از قديم الايام مورد احترام و تقدس اهالي بوده است.

فاصله اين روستا كه در جنوب شرقى علامرودشت قرار دارد تا مركز بخش 22 كيلو متر و داراى 232 نفرجمعيت مى باشد.


10.(چاه رمضان): Chahe-Ramazan
فاصله اين روستا  كه در جنوب شرقى علامرودشت ما بين دو روستاى مرادا و محمد طاهرى قرار دارد تا مر كز بخش 274/26 كيلو متر مى باشد.

 

۱۱.(چاهكورى)Chah-Kowri :
دهى هست از دهستان علامرودشت بخش كنگان شهرستان بوشهر كه در 105 هزار گزى جنوب خاور كنگان و يك هزار گزى جنوب راه عمومى اشكنان به پسرودك واقع شده،جلگه،گرمسير و مالاريايى است و 278 تن سكنه دارد. آبش از چاه،

محصولش غله و خرما،شغل اهالى زراعت و راهش مال رو است.
فارسنامه ناصري آورده است كه:چاه كور سفلي و چاه كور عليا سه فرسخ بيشتر مشرقي سبز پوشان قرار دارد. (چاه كور در سده اخير به دو قسمت عليا و سفلي منقسم شده بوده و اكنون چاه كور سفلي به كلي از بين رفته و مردمان آن به آباديهاي ديگر همچون دهنو علامرودشت و بيرم مهاجرت نموده اند.چاه كور عليا نيز تقريبا در گوشه غربي چاه كور كنوني قرار داشته است.).

فاصله اين روستا كه در جنوب شرقي علامرودشت ما بين دو روستاي دهنو و اندر قرار دارد تا مركز بخش 9 كيلومتر مي باشد.

.::وجه تسميه::. اين كه چرا اين روستا را چاه كوري ناميده اند در ميان عامه دو روايت وجود دارد.بعضي معتقدند به دليل آن كه در زمانهاي دور،گبرها كه به زبان محلي گور=Gowr تلفظ مي شوند در اين نقطه زندگي مي كرده اند به چاه گوري مشهور شده و به مرور زمان (گ)به(ك) تبديل گشته است.

بعضي ديگر نيز معتقدند به سبب وجود درختان بسيار زياد كهور در اين محل و به دليل آن كه در زبان محلي كهور،كور=Kowr تلفظ مي شود به چاه كهوري(چاه كوري) مشهور گشته است.

 

12.( چاه گزى)Chah-Gezi :
فاصله اين روستا كه در شمال غربى علامرودشت قرار دارد تا مركز بخش 9 كيلومتر مى باشد.

 

13.( چاعينى)Chah-Ayni :
دهى است از دهستان علامرودشت بخش كنگان شهرستان بوشهر كه در 95 هزار گزى جنوب خاورى كنگان بر كنار راه مالرو اشكنان به پسرودك واقع شده،جلگه،گرمسير و مالاريائي است و 548 تن سكنه دارد.آبش از چاه،محصولش غلات،خرما و تنباكو و شغل اهالي زراعت است.

فارسنامه نيز آورده است كه:چاه عيني نيم فرسخ ميانه جنوب و مشرق سبز پوشان قرار دارد.

.::وجه تسميه::. مشهور است كه پنج نفر از اهالي روگير قديم به اين قسمت مهاجرت نموده و به حفر چاهي پرداختند.از آن جايي كه آب اين چاه بسيار شيرين بوده به چاه عيني مشهور گشته است.امروزه در تقسيمات كشوري نامي از چاه عيني نيست و بعد از تبديل شدن آن به شهر تحت عنوان شهر علامرودشت شناخته مي شود.

 

14.(چهارطاق): Char-Tag

فاصله اين روستا كه در جنوب شرقي علامرودشت ما بين دو روستاي قلعه سهراب و كتك قرار دارد تا مركز بخش 28 كيلومتر مي باشد.چنانكه فارسنامه مي نويسد چهار فرسخ و نيم ميانه شمال و مغرب بيرم است.

.::وجه تسميه::. معروف است كه ساكنان اوليه اين آبادي در چهار اتاق زندگي مي كرده اند و در واقع اولين خانه اين آبادي محسوب مي شده است،به همين دليل به چهار اتاق معروف گشته و به مرور زمان الف آن حذف و به چهار اتاق مشهور گشته است.هر چند كه امروزه به صورت چهارطاق نوشته مي شود.

 

15.(مزرعه حاجي آباد): Mazrahe-Haji-Abad

فاصله اين محل تا مركز بخش 92/10 كيلومتر مي باشد.

 

16.(حسين آباد): Hossein-Abad

فاصله اين روستا كه در شمال غرب علامرودشت واقع شده است تا مركز بخش

251/14 كيلومتر مي باشد.

 

17.(خشتي): Kheshti

فاصله اين روستا كه در جنوب شرقي علامرودشت قرار دارد تا مركز بخش 5/11 كيلومتر مي باشد.

.::وجه تسميه::. معروف است كه به دليل داشتن خاك مناسب جهت خشت،عمل خشت سازي بسيار رونق داشته است و بدين سبب به خشتي مشهور شده است.

 

18.(خيرگو): Khayrgou

خيرگوازبخش علامرودشت شهرستان لامرد وازجنوبي ترين نقطه استان فارس،مي باشد.اين دهستان در53ْ15َطول جغرافيايي و27ْ30َعرض جغرافيايي واقع است ودر397كيلومتري شيرازقراردارد.

فاصله اين روستا كه در جنوب شرقي علامرودشت قرار دارد تا مركز بخش بيش از 

5/26 كيلومتر مي باشد.

چنانكه فارسنامه مي نويسد:خرگو،5 فرسخ ميانه شمال و مغرب بيرم قرار دارد.

خيرگوبامساحتي درحدود 3000 كيلومترمربع،درشمال شهرستان لامردقرارداردوازشمال به بخش خنج لارستان،ازجنوب به وراوي ازتوابع لامرد،ازشرق به چاهورزازبخش مركزي لامردوازغرب به مر كز بخش،شهرعلامرودشت محدود مي شود.خيرگواز بخش علامرودشت واز شهرستان لامرد ۳۳ كيلومترفاصله داردوفاصله آن تادريا،حدود 300 كيلومتر مي باشد.

براساس تقسيمات كشوري سال1375به عنوان مركزدهستان خيرگو،شناخته شده واين دهستان24 روستارا شامل ميشودكه عبارتنداز:چاه كور ،اندر،كمالي روگيرتاج اميري،روگيرحاجي محمدتقي، روگيرقلعه حاجي،روگيرحسني،گرازي،شاوران،نورالدّيني،تمرويه،بركه ملا،شرف آباد،علي محسني،قلعه مرادا،محمدعليا،چاه رمضان،قلعه محمدطاهري،خيرگو،قلعه سهراب،چهارطاق،كتك،مهرآباد،ماندگاري و خارس.

.::وجه تسميه::. نام اين روستا برگرفته شده از درخت استبرق كه در زبان محلي به خرگ=Xarg مشهور مي باشد گرفته شده است و در سالهاي اخير به خيرگو تغيير نام داده است.

اين روستا تشكيل شده از سه طايفه بزرگ به نامهاي قنبرها،سادات و عينوها مي باشد كه هر كدام به صورت جداگانه به اين روستا مهاجرت نموده اند.

 

19.(دهنو): Dehnow

دهي است از دهستان علامرودشت بخش كنگان شهرستان بوشهر واقع در 100 هزار گزي جنوب خاوري كنگان.سكنه آن 169 تن،و آب آن از چاه و قنات تامين مي شود.فارسنامه ناصري نيز آورده كه:يك فرسخ و نيم ميانه جنوب و مشرق سبز پوشان قرار دارد.

فاصله اين روستا كه در جنوب شرقي علامرودشت قرار دارد تا مركز بخش 5 كيلومتر مي باشد.

.::وجه تسميه::. اين آبادي در همسايگي آبادي ديگري كه ده كهنه يا طبق اسناد ده گاه ناميده مي شود و در غرب روستاي كنوني واقع بوده و اكنون اثري از آن باقي نيست برپا شده و به همين سبب به ده نو معروف گشته است.هنوز آثار كمي از خرابه هاي ده كهنه و قبرستان آن باقي است.

در فارسنامه ناصري اشاره به محلي به نام كلايي شده«سه فرسخ و نيم مشرقي سبز پوشان»كه امروزه آثار بقاياي آن در شرق روستاي دهنو ديده مي شود.در ميان عامه رايج است كه داراي قدمتي هزار ساله مي باشد.البته بايد توجه نمود فاصله سه فرسخ ونيم فارسنامه نمي تواند چندان دقيق باشد.

 

20.(روگير تاج اميري): Rowgir-Taj-Amiri

فاصله آن كه در جنوب شرقي علامرودشت قرار دارد تا مركز بخش 5/13 كيلومتر مي باشد.

.::وجه تسميه::. از آن جايي كه قوم تاجمير (تاج امير) در اين روستا زندگي مي نمايند و در واقع باني آن تاج امير ها بوده اند به اين نام معروف شده است.نام ديگر آن قلعه باغ مي باشد.

 

21.(روگير حاجي): Rowgir-Haji

فاصله اين روستا كه در جنوب شرقي علامرودشت قرار دارد تا مركز بخش 5/16 كيلومتر مي باشد.

.::وجه تسميه::. از آن جايي كه فردي به نام حاجي باني اوليه آن مي باشد به نام آن باني روگير حاجي مشهور گشته است.

 

22.(روگير حسني): Rowgir-Hasani

فاصله اين روستا كه در جنوب شرقي علامرودشت قرار دارد تا مركز بخش 5/18 کیلومتر مي باشد.

.::وجه تسميه::. نام اين روستا برگرفته از نام باني آن مي باشد.

 

23.(روگير رشيدي): Rowgir-Rashidi

فاصله اين روستا كه در جنوب شرقي علامرودشت قرار دارد تا مركز بخش 15 كيلومتر مي باشد.

.::وجه تسميه::. نام اين روستا نيز برگرفته شده از قوم رشيدي كه در اين روستا ساكن هستند مي باشد.

نام ديگر اين روستا حاج محمد تقي برگرفته از نام يكي از بزرگان قوم رشيدي مي باشد.

.::وجه كلي تسميه روگير ها::.

پيرامون وجه تسميه روگير روايت هاي متفاوتي مي باشد و از آن جايي كه ما در علامرودشت چهار روستا به نام روگير داريم وجه تسميه هر يك را به صورت جداگانه آورديم.

مشهور است كه مردمان آن قسمت علاقه وافري به بازي محلي به نام رو=Row داشته اند و اين باعث شده تا نام روگير بر روستاي خود گذارند.

گروهي نيز معتقدند كه چون در زمانهاي قديم مامور دولتي وجود نداشته است و دزدي و غارت به خصوص از كاروانها رايج بوده،مردم ساكن در اين قسمت به دليل قرار گرفتن در مسير كاروانها و آمد و شدها،به غارت و چپاول عابرين مي پرداخته اند و به همين سبب رو(راه)گير ناميده شده اند و اكنون نيز به همين نام خوانده مي شوند.

تعدادي نيز معتقدند كه روگير برگرفته شده از نام رنگي محلي است كه مردمان قديم جهت دباغي پوست از آن استفاده مي كرده اند و آن را روگه=Rowga مي ناميدند مي باشد.

گروهي ديگر نيز معتقدند كه در واقع آبگير بوده و از آن جايي كه آب در زبان محلي اَو ناميده مي شود به مرور زمان به روگير مصطلح گرديده شده است.

 

24.(ززه): Zezeh

فاصل اين روستا كه در منتهي اليه شمال غربي علامرودشت قرار دارد تا مركز بخش بيش از 30 كيلومتر مي باشد.

.::وجه تسميه::. در اين منطقه به ترشحات آب از دل كوه يا نقطه اي ديگر زِه گفته مي شود و چون در اين محل چند شكستگي در سطح زمين وجو داشته كه در زبان محلي به آن «خِرّه» گفته مي شود و در اين خره ها زه هايي از آب(ترشحاتي از آب) ديده مي شده، گفته اند زِه-زِه و به مرور زمان به زَه زَه مشهور گشته است.

 

25.(صيادان): Sayyadan

اين روستا در شمال غربي علامرودشت قرار دارد و چندان مسكوني نيست.

.::وجه تسميه::. در اين محل حيوانات و پرندگان شكاري بسياري ديده مي شده،در نتيجه مير شكاران و صيادانبسياري به دليل عدم نظارت و كنترل در اين محل به شكار مي پرداخته اند،به همين دليل به صيادان مشهور گشته است.بايد توجه نمود كه با اين تعبير نوشتن صيادان به صورت سيادان نادرست مي باشد.

 

26.(سمنتوج): Samantooj

فاصله اين روستا كه در شمال غربي علامرودشت قرار دارد تا مركز بخش 5/37 كيلومتر مي باشد.

.::وجه تسميه::. اوايلي كه سيمان به اين منطقه آمده شده بود به «چَمَنْتُو» معروف مي باشد.چون در اين نقطه خاكي به رنگ سيمان زياد ديده مي شده به چمنتو معروف شده و بعدها به سَمَنْتُو مشهور گشته است.

 

27.(سيد هاشمي): Seyed-Hashemi

فاصله اين روستا كه در شمال غربي علامرودشت قرار دارد تا مركز بخش 5 كيلومتر مي باشد.

.::وجه تسميه::. به دليل وجود فردي صاحب كرامت به نام سيد هاشم به سيد هاشمي معروف گشته است.

 

28.(مزرعه سيف الديني): Mazrahe-Seyf-Aldini

در شمال غربي علامرودشت قرار گرفته و چندان مسكوني نيست.

 

29.(شاوران): Shahvaran

فاصله اين روستا كه در جنوب شرقي علامرودشت قرار دارد تا مركز بخش 23 كيلومتر مي باشد.

 

30.(شرف آباد): Sharaf-Abad

فاصله اين روستا كه در جنوب شرقي علامرودشت قرار دارد تا مركز بخش 23 كيلومتر مي باشد.

.::وجه تسميه::. نام اين روستا برگرفته شده از نام شخصي به اسم شرف مي باشد كه به همراه برادر خود صفر از شرفويه لارستان به اين محل مهاجرت كرده اند و محل سكونت آنها به نام شرف،شرف آباد ناميده شده است.امروزه دو خانواده به نام شرف و صفر كه فرزندان نامبردگان مي باشند دراين روستا زندگي مي كنند.

 

31.(ظالمي): Zalemi

فاصله اين روستا كه در شمال غربي علامرودشت قرار دارد تا مركز بخش 23 كيلومتر مي باشد.

.::وجه تسميه::. نام اين روستا برگرفته شده از كوه جنوبي آن كه ظالمي نام دارد مي باشد و چنانكه در فارسنامه ناصري آمده نام ظالمي به آن دليل به اين كوه داده اند كه عبور و مرور كاروان ها در اين قسمت بسيار سخت و دشوار بوده است.

 

32.(علامرودشت): Alamarvdasht

ده مركز دهستان علامرودشت بخش كنگان شهرستان بوشهر واقع در 93 هزار گزي خاور كنگان و كنار راه عمومي اشكنان به پس رودك است و داراي 250 تن جمعيت مي باشد.

 

33.(على محسنى): Ali-Mohseni
فاصله اين روستا كه در جنوب شرقى علامرودشت واقع است  تا مركز بخش 5/23 كيلومتر مى باشد.   

.::وجه تسميه::. نام اين روستا بر گرفته از خانواده اى  است كه جدّ آنها به نام على محسنى بوده و اكنون نيز ساكن اين روستا مى باشند.

 

34.(غيب اللهى) Ghaybollahi :
دهى است از دهستان علامرودشت بخش كنگان شهرستان بوشهر كه در 67 هزار گزى خاور كنگان و در كنار راه مالرو اشكنان به پسرودك قرار دارد.
جلگه و گرمسير است و سكنه آن 112تن است كه فارسى زبانند. آب آنها از چاه،محصول آن غلات و خرماست. شغل اهالى زراعت است و راه مالرو دارد.    

فاصله اين روستا كه در جنوب شرقی علامرودشت واقع است تا مركز بخش 5/3   كيلو متر  مى باشد.

 

35.(مزرعه فخرايى): Mazrahe-Fakhrahi   
مطلب كاملي در مورد اين روستا در دست نيست.

 

36.(قلعه سهراب): Ghale-Sohrab
فاصله اين روستا كه در جنوب شرقي علامرودشت مابين دو روستاى خيرگو و چهار طاق قرار دارد تا مركز بخش 27 كيلومتر مى باشد.
.::وجه تسميه::. نام اين روستا بر گرفته شده از نام بزرگ اين قوم كه سهراب نام بوده و حدود 150 سال پيش  از      خير گو به اين محل آمده و با ساخته قلعه اى كه در آن دوره مرسوم بوده است اين آبادي را پايه ريزي كرده است.

 

 37.(قلعه محمد طاهرى): Ghale-Mohammad-Taheri
فاصله اين روستا كه در جنوب شرقي علامرودشت قرار دارد تا مركز بخش بيش از 5/26 كيلومتر مي باشد.به علت همسايگي بسيار زياد آن به دهستان خيرگو امروزه اين روستا جزوي از خود خيرگو شده است.       

وجه تسميه::. نام اين روستا برگرفته شده از نام باني و بزرگ اين قوم كه محمد طاهر نام بوده گرفته شده است كه امروزه به طايفه عينو كه جزو يكي از سه طايفه بزرگ دهستان خيرگو مي باشد گرفته شده است.

 

38.(كتك): Katak
قريه اى است چهار فرسخ ميان شمال و مغرب بيرم از  قصبات لارستان و آخرين روستا در شرق علامرودشت به طرف بخش مركزى لامرد مى باشد.  
فاصله اين روستا  كه در جنوب شرق علامرودشت مابين دو روستا چهار طاق و مهرآباد قرار دارد  تا مركز بخش حدود 30 كيلومتر مى باشد.                          

.::وجه تسميه::. چشمه هاى آبى به نام «كَتْ» در كوه اين روستا وجود دارد كه در زمان محلى به كَتو=Katouمعروف مى باشد، بنابراين نام اين روستا نيز برگرفته از همين چشمه هاى آب به كتك مشهور گرديده است.

 

39.(كمالى): Kamali
فاصله اين روستا كه در جنوب شرقى علامرودشت ما بين دو روستاى اندر و روگير  تاج اميرى واقع است تا مر كز بخش بيش از 12 كيلو متر مى باشد.               

.::وجه تسميه::. زماني كه حاج غياث از روگير محمد تقي به محل كنوني روستاي كمالي آمد،زمينهاي اين قسمت به حاج حسين كمال كلانتر علامرودشت تعلق داشته و از آن جايي كه وي برادر زن حاجي غياث بوده زمين را در اختيار او گذاشته   و وي را ياري مي كند.او نيز بركه اي مي سازد و از آنها در مقابل مخالفين حمايت  مي كند.به همين دليل به پاس قدر داني از وي روستاي تازه تاسيس خود را كمالي ناميدند.   

 

40.(كهنويه):  Kahnooye
دهى است از دهستان علامرودشت كه در بخش كنگان شهرستان بوشهر واقع است و 260 تن سكنه دارد. فاصله اين روستا كه در شمال غربي علامرودشت ما بين دو روستاى سيد هاشمى و چاه گزى قرار دارد تا مر كز بخش 7 كيلومتر مى باشد. 

.::وجه تسميه::. در گذشته جهت نگهدارى از كاه تازه  و نو نگه داشتن آن  جاهايى به عمق 7-8 مترى حفر ميكردند انگاه كاه را در آن ريخته و در فصل بارندگي مي توانستند از كاه تازه براي حيوانات خود استفاده نمايند.از آن جايي كه در اين محل از اينگونه چاه ها استفاده مى شده و هميشه كاه تازه و نو در اختيار داشته اند به كاه نو معروف شده و در زبان محلى به كَهْ نو تلفظ مى گشته است كه با گذشت زمان به كَهْ نو=Kah-Now مشهور گشته و بعد ها به كهنويه تغير نام داده شده است.از اماكن ديدني و قديمي اين روستا مي توان از امامزاده شاه فرج الله و امامزاده سيد جلال الدين نام برد.همچنين قلعه ملاّها با قدمت 150 ساله از آثار قديمي اين روستا مي باشد.

 

41.(كور بلند(: Koor-Boland
 
مطلب كاملي در مورد اين روستا در دست نيست.

 

42.(گرازي): Gorazi                                             

فاصله اين روستا كه در جنوب شرقي علامرودشت ما بين دو روستاي روگير حسني  و شاه وران واقع است تا مركز بخش حدود 20 كيلومتر مي باشد.

 

43.(گل خرگ) gole-kharg :
فاصله اين روستا كه در شمال غربى علامرودشت مابين دو روستاى چاه گزى و انجير بند واقع است تا مر كز بخش 13 كيلو متر مى باشد.                                               

.::وجه تسميه::. در گذشته كنار اين آبادي زمينها اكثرا پوشيده از درخت خرگ«استبرق» بوده و گروهي معتقدند چون كُلّ خَرْگ يعني همه خرگها به كار ميرفته به كل خرگ معروف و به مرور زمان به گُلِ خرگ مشهور شده است.اعتقاد بعضي ديگر نيز بر اين است كه چون كُلي«چاله اي» وجود داشته كه در آن درخت خرگ روييده بوده به كُلِ خرگ معروف شده و بعدها به گُلِ خرگ مشهور گشته است.

 

44.(گهلويه) gahlooye:
فاصله اين روستا كه در شمال شرقى علامرودشت مابين دو روستاى ابوحنا و خشتى قرار دارد تا مركز بخش بيش از 5/8 كيلومتر مي باشد.

 

45.(محمد عليا):  Mohammad-Aliya
فاصله اين روستا كه در جنوب شرقى علامرودشت ما بين شرف آباد و مرادا قرار دارد تا مركز بخش بيش از 5/24 كيلومتر مى باشد.                                                     

.::وجه تسميه::. اين روستا در اصل مهد عليا بوده و به معناى جايگاه و بزرگان كه اكنون  به محمّد عليا معروف شده است.

 

46.(مرادا)Morada :
فاصله اين روستا كه در جنوب شرق علامرودشت قرار دارد تا مر كز بخش 24 كيلومتر مى باشد.امروزه اين روستا به علت نزديكي به روستاي محمد عليا در حال متصل شدن به آن مي باشد.
.::وجه تسميه::.  نام اين روستا بر گرفته شده از جد خانواده اى است كه در اين روستا زندگى مي كنند و مراد نام داشته كه از خشت و ركن آباد اشكنان به اين محل مهاجرت نموده اند.

 

47.(نور الدينى): Noor-Aldini
فاصله اين روستا كه در جنوب شرقي علامرودشت ما بين دور وستاي شاوران و تمرويه قرار دارد تا مركز بخش  بيش از 5/21 كيلومتر می باشد.         

.::وجه تسميه::.  نام اين روستا برگرفته از نام امامزاده اى است كه در اين محل به نام نور الدّين مدفون هستند.

 

48.(هرار سفيد)Harar-Safid :
فاصله اين روستا كه در شمال غربى علامرودشت قرار دارد تا مركز بخش بيش از 29 كيلومتر مى باشد.                        

.::وجه تسميه::. چون رودخانه علامرودشت از كنار اين محل ميگذرد و بر اثر فرسايش و قرار داستن در دامنه كوه كف اين رودخانه در اين محل  پوشيده از سنگهاى سفيد رنگ مى باشد كه به مرور زمان به هرار سفيد مشهور گشته است.

 

49.(وردوان)Vardovan :
فاصله اين روستا كه در شمال علامرودشت قرار دارد تا مركز بخش بيش از 23 كيلومتر مى باشد.                                  

.::وجه تسميه::. از قديم اين محل براى كشاورزى بسيار مناسب بوده و رونق چشمگيرى داشته است، به همين سبب با گاو شخم مى زده اند.  به وسيله اى  كه با آن زمين را زير رو ميكرده اند «ورزه» مى گفته اند و در نتيجه اين محل به ورزوان معروف گشته و به مرور زمان بر اثر تغير حرف (ذ) به (د) به وردوان مشهور گشته است. 

 

جمعیت بخش علامرودشت در سر شماری سالهای 65 و 75 و برآورد سال 83 به تفکیک روستا

 

ردیف

روستا/ شهر

سرشماری سال 65

سرشماری سال 75

برآورد سال
83

خانوار

جمعیت

خانوار

جمعیت

جمعیت

1

 ابو حنا

 14

 65

13 

 59

 94

2

 انجیر بند

25 

 158

 30

194 

244 

3

اندر 

 11

58 

 17

 83

 168

4

 برکه سفید

13

79

13

78

 108

5

 برکه ملایی

25 

91 

 13

 68

88 

6

 بلبلی

 6

 39

 6

 37

 70

7

 پرزی

18 

90 

23 

138 

148 

8

تمرویه 

29 

150 

36 

191 

232 

9

چاه رمضان 

13 

81 

15 

98 

119 

10

 چاه کور

155 

842 

171 

923 

1081 

11

چاه گزی 

51 

298 

52 

342 

388 

12

 چهارطاق

79 

435 

86 

501 

585 

13

 خارس

 ---

--- 

2 

16 

18 

14

خشتی 

33 

200 

34 

202 

240 

15

 خیرگو

 98

670 

98 

685 

700 

16

دهنو

 127

658 

153 

858 

1025 

17

 روگیر تاج امیری

19 

112 

25 

133 

172 

18

 روگیر حاج محمد تقی

 32

185 

32 

194

238

19

 روگیر حسنی

58 

 267

47 

253 

 324

20

 روگیر قلعه حاجی

 20

118 

26 

143 

182 

21

 ززه

10 

 44

 20

90 

 108

22

 سید هاشمی

 36

 211

 61

317 

 368

23

 شاوران

 18

 108

 21

134 

 172

24

 شرف آباد

23 

 112

20 

136 

 172

25

 ظالمی

 6

 31

7 

31 

 47

26

 علامرودشت

346 

1993 

 521

2912 

 3500

27

 علی محسنی

 6

 27

 4

24 

30 

28

 غیب اللهی

 85

 446

 92

 537

 661

29

 قلعه سهراب

 76

 441

61 

425 

 515

30

 قلعه محمد طاهری

49 

298 

68 

418 

500 

31

 قلعه مرادا

24 

132 

24 

162 

200 

32

 کتک

54 

324 

52 

344 

405 

33

 کمالی

 154

903 

191 

1068 

1255 

34

 کهنویه

 159

966 

182 

1120 

1325 

35

 گرازی

12 

92 

8 

50 

72 

36

گل خرگ 

45 

288 

41 

328 

380 

37

 گهلویه

39 

192 

50 

256 

304 

38

 محمد علیا

--- 

--- 

34 

203 

242 

39

 مزرعه پلنگی

5 

23 

5 

27 

36 

40

 مزرعه حاجی آباد

--- 

--- 

3 

15 

24 

41

 مزرعه زمان رستمی

--- 

--- 

8 

35 

64 

42

مزرعه سیاه دانه 

2 

18 

 3

17 

22 

43

 مزرعه سیف الدین

2 

6 

3 

12 

40 

44

 مزرعه شاه فرج الله

 2

10

1 

8

12

45

مزرعه فخرایی

2 

9  

3 

 20 

 24 

46

  مزرعه هرار سفید

 4

 27

5 

35

48

47

مهر آباد

---

---

6

38 

45 

48

نورالدینی

21

127

25

133

184 

49

 وردوان

--- 

--- 

30 

138 

168 

--- 

جمع

 2006

11451

2441

14229

17147